v.47. Veckans matmyt: Man bör dricka 1 liter vatten per 20 kg kroppsvikt varje dag.

Myt:
Man bör dricka 1 liter vatten per 20 kg kroppsvikt, per dag. En individ som väger 40 kg bör därför dricka 2 liter vatten/dag och en person som väger 60 kg bör dricka  3 liter vatten/dag.

Sanning:
Hur mycket vatten man behöver dricka varje dag är mycket individuellt och beror på många olika faktorer. Att nämna hur många liter vätska man bör få i sig generellt är därför omöjligt. Ofta hör man rekommendationer om att man bör dricka 2 liter vatten per dag, men den mängden ska man se som ett riktmärke och inte en absolut regel. Beroende på vad man gör och i vilken temperatur man vistas så kan man behöva betydligt mer än så, samtidigt som vissa mår bra trots att de dricker mindre än 2 liter rent vatten per dag.

Myten har en poäng i det faktum att en större och tyngre kropp ofta behöver mer vätska än en mindre. Men om vi jämför två olika stora personer med helt olika yrken så inser vi snabbt att inte bara kroppsstorleken har betydelse. En person som väger 50 kg och arbetar som servitris på en stor restaurang, vilket är ett mycket fysiskt krävande arbete, kommer att behöva dricka mer vatten än andra som väger lika mycket som hon men som har mindre aktiva arbeten. På samma sätt behöver en individ som väger 80 kg och har ett relativt stillssittande arbete på ett kontor antagligen dricka mindre vätska beroende på sitt arbete än vad servitrisen som väger 50 kg behöver göra (även om just kontorslandskap kan innebära mycket torra miljöer).

När man ska bestämma individers vätskebehov är det dock fler faktorer än vikt och arbetssituation som man behöver ta hänsyn till, och dessa faktorer kan exempelvis vara:

– Total aktivitetsnivå, alltså både arbetsrelaterad fysisk aktivitet och träning/motion och liknande aktiviteter som utförs på fritiden.

– Kroppsammansättning, det vill säga om man har mycket muskler på kroppen och/eller mycket fett.

– Kosten. En person som äter mycket frukt och grönsaker får i sig en hel del vätska den vägen, beroende på vilka frukter eller grönsaker som han eller hon väljer. Om man istället äter en kost som är fattig på just frukt och grönt och äter mycket salt så kan man behöva dricka betydligt mer vätska.

– Övrigt vätskeintag. Te och kaffe kan ha urindrivande effekt (även om vana kaffe- eller tedrickare sällan har problem med detta) och man kan därför behöva dricka mer vatten om man dricker mycket te eller kaffe.

Tumregeln när det gäller vätskebehov och vätskeintag är att man bör dricka när man är törstig och vara extra noga med att dricka mer vatten om man har ett fysiskt krävande arbete, motionerar mycket eller om man befinner sig på en plats där det är varmt eller kallt. I varmt klimat känner man lätt att man behöver dricka mer eftersom drycken även är svalkande. Men i kyla krävs det mer energi för att hålla kroppen varm så därför är det viktigt att dricka lite extra även då.Om man anstränger sig fysiskt i varma eller kalla miljöer bör man så klart dricka mer ändå.

Tänk också på att särskilt äldre personer har svårare att känna törst och därför bör dricka även när de inte är törstiga.

Så stirra dig inte blind på vätskemängden, att dricka stora mängder vatten när man inte behöver det kan vara skadligt. Lagom är alltså, som så ofta, bäst. 

Trolig bakgrund till myten:
Precis som när det gäller kostråd så vill människor ofta ha exakta mått på hur de bör äta och dricka för att uppnå optimalt god hälsa. Olika studier har gjorts på vätskebehov, och rekommendationer baseras ofta på sådan forskning. Man måste dock tänka på att rekommendationer är just bara riktlinjer och inte regler. Alla människor är olika och har inte samma vätskebehov, även om det vore smidigt om vi alla hade exakt samma behov.

One thought on “v.47. Veckans matmyt: Man bör dricka 1 liter vatten per 20 kg kroppsvikt varje dag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s