v. 46. Veckans matmyt: Man bör äta kolhydrater, protein och fett i en viss ordning för att undvika att maten ruttnar i magen

Myt:
Man bör äta kolhydrater, fett och protein i en viss ordning för att undvika att maten ruttnar i magen.

Sanning:
Oavsett vad vi äter och i vilken ordning vi väljer att äta det så kommer inte maten att ligga i bitar och ruttna i magen. Maten lägger sig inte i lager och man sväljer inte ner stora matbitar som sedan ligger och skvalpar runt.

Från det att vi stoppar in maten i munnen och börjar att tugga den så har redan nedbrytningen av olika livsmedel påbörjats. Protein från kött, fisk, fågel, ägg eller baljväxter bryts ner till aminosyror, fett bryts ner till triglycerider och kolhydrater från exempelvis pasta, bröd, potatis eller ris bryts ner till sockerarter.

Nedbrytningsprocessen sker i flera steg. Först tuggas maten till mindre delar, vilka sedan bryts ner till ännu mindre beståndsdelar med hjälp av så kallade enzymer, som klipper sönder till exempel polysackarider (långa kedjor av sockerarter) till enkla sockerarter. Enzymerna finns såväl i vår saliv som i spottkörtlar i matstrupen och nere i magsäcken. Väl i magsäcken så knådas den sönderdelade maten med hjälp av de muskler som finns runt magsäcken. Maginnehållet töms sedan ut i tunntarmen, går vidare till tjocktarmen och det som sedan finns kvar går genom ändtarmen och ut den naturliga vägen.

Utmed hela matspjälkningssystemet, i mag-tarmkanalen, sugs de små energigivande beståndsdelarna som fett, kolhydrater och protein har sönderdelats i samt annan näring som vitaminer och mineraler  upp i tarmluddet. Därifrån transporteras det ut i blodet och när blodet pumpas runt fördelas energi och näringsämnen i de delar av kroppen där det behövs.

Vissa livsmedel spjälkas snabbare än andra och kan därför tas upp i blodet fortare. Eftersom sockerrika proukter som kakor,  godis, russin och frukt bryts ner tidigt så får kroppen tillgång till energi snabbt om man äter sådant.

Fiberrika livsmedel som fullkornsbröd tar längre tid att bryta ner, samtidigt som fibrerna bidrar till en hälsosam tarmflora. Det beror på att kostfibrer ger energi och näring till tarmbakterier som underlättar matspjälkningsprocessen. Då fiberrika livsmedel tar längre tid att bryta ner och även tar stor plats i magen då de binder mycket vatten, så håller man sig mätt längre om man äter sådant.

Fett går snabbare att bryta ner och använda som energi än protein eftersom  de aminosyror som proteinet bryts ner till  framför allt används som byggstenar i kroppen. Proteinet kan dock användas som energisubstrat om kroppen inte har tillgång till fett och kolhydrater i någon större utsträckning, eller om man äter mer protein än vad som behövs som just byggstenar.

Viktigt att komma ihåg är att all mat vi äter vid samma tillfälle blandas runt och spjälkas till mindre beståndsdelar som kroppen kan använda. Att det tar olika lång tid innan kroppen får energi från olika sorters kolhydratkällor och fett och protein beror således inte på att livsmedel ligger i magen och ruttnar i väntan på att användas.

Trolig bakgrund till myten:
Jag misstänker att olika dieter som förespråkar att man bör äta kolhydrater, fett och protein i en viss ordning eller till och med vid helt separata måltider kan ligga bakom denna myt. Att äta var och en av dessa energigivare för sig kan kanske anses smart om man tror att kroppen annars väljer ut en av dem och låter de två resterande ligga och ruttna, men nu fungerar det inte så. Enda anledningen till att en sådan diet kan fungera tror jag är att det är svårt att äta för mycket om man endast äter en sak vid varje måltid. Kött utan potatis och sås utan något av det är sällan så värst roligt, vilket borde göra att man äter mindre och därigenom kan minska i vikt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s