v 38. Veckans matmyt: Att hoppa över måltider är en bra viktminskningsmetod.

Jag ber er att vänligen observera att denna matmyt skrevs 2009 och att mycket har hänt inom forskningsområdet kost- och hälsa sedan dess. Jag ber er därför att ta hänsyn till att denna matmyt, liksom övriga, bygger på den kunskap vi hade om livsmedel, kost och hälsa år 2009 och att jag av hänsyn till att vi hela tiden lär oss mer och mer om dessa områden har bevarat matmyterna som jag skrev dem då. För aktuell forskning och dagens kostråd vill jag hänvisa till Livsmedelsverket samt till aktuella pålitliga studier om näringslära (nutrition) och hälsa som man bland annat kan söka på i databasen PubMed. Läs även gärna detta inlägg om källkritik och om vad man bör tänka på när man läser om ”nya rön” och ”senaste forskningen” i media – i synnerhet kvällspressen tolkar forskning lite som de vill och sällan rätt…

Myt:
Att hoppa över måltider är en bra metod att använda sig av om man vill gå ner i vikt.

Sanning:
Genom att hoppa över måltider är det möjligt att du tillfälligt kan förlora ett eller ett par kilo. MEN det är inte en särskilt bra viktminskningsmetod. I teorin kan den verka bra; om man hoppar över någon måltid varje dag så bör man få i sig färre kilokalorier varje dag, vilket bör leda till en vikminskning. Problemet med detta är dock att det inte fungerar i praktiken. Risken med att hoppa över måltider är att man blir jättehungrig till måltiden som kommer sedan. Om man är riktigt hungrig är det större risk att man äter för mycket när man väl äter. Det innebär att det är troligt att man faktiskt äter MER totalt sett genom att hoppa över måltider än mindre, vilket var tanken.

För att kunna gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt och behålla den nya vikten är det viktigt att arbeta in nya, mer hälsosamma och framför allt regelbundna matvanor. Att äta regelbundet med frukost, lunch och middag med ett eller ett par mellanmål mellan huvudmålen är jätteviktigt för att man inte ska äta för mycket eller småäta, och för att hålla igång ämnesomsättningen. Låter man det gå för långt mellan måltiderna och äter extremt lite ställer kroppen in sig på svält. Detta medför att ämnesomsättningen går ner för att spara på kroppens fettreserver om det skulle bli så att svälten blir långvarig. Att hoppa över måltider kan således göra att man stör kroppens naturliga ämnesomsättning utan att bli av med de kilon man vill. Som ni förstår är det därför ingen smart metod att hoppa över att äta om man vill minska i vikt.

Trolig bakgrund till myten:
I teorin leder ett minskat matintag till ett lägre energiintag, vilket i sin tur borde ge en viktminskning. Tanken som sådan är det egentligen inget fel på eftersom man behöver minska sitt energiintag (och samtidigt gärna öka sin energiförbrukning) för att gå ner i vikt. Myten kan troligtvis ha uppkommit genom att någon tänkte att man genom att hoppa över måltider bör få i sig mindre energi och därmed gå ner i vikt. Den eller de personer som kom på detta räknade dock inte med kroppens förkärlek för regelbundenhet. De tänkte inte heller så långt som till att överhoppade måltider lätt leder till stor hunger och därmed även ökad risk för småätande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s