v 37. Veckans matmyt: Om man äter efter klockan 19 på kvällen blir man tjock.

Jag ber er att vänligen observera att denna matmyt skrevs 2009 och att mycket har hänt inom forskningsområdet kost- och hälsa sedan dess. Jag ber er därför att ta hänsyn till att denna matmyt, liksom övriga, bygger på den kunskap vi hade om livsmedel, kost och hälsa år 2009 och att jag av hänsyn till att vi hela tiden lär oss mer och mer om dessa områden har bevarat matmyterna som jag skrev dem då. För aktuell forskning och dagens kostråd vill jag hänvisa till Livsmedelsverket samt till aktuella pålitliga studier om näringslära (nutrition) och hälsa som man bland annat kan söka på i databasen PubMed. Läs även gärna detta inlägg om källkritik och om vad man bör tänka på när man läser om ”nya rön” och ”senaste forskningen” i media – i synnerhet kvällspressen tolkar forskning lite som de vill och sällan rätt…

Myt:
Om man äter senare än klockan 19 på kvällen så leder det till att man går upp i vikt.

Sanning:
Det viktigaste att tänka på för att undvika att gå upp i vikt är att inte äta så mycket att man får i sig MER energi än vad man förbrukar. Vilka tider man väljer att äta på har mindre betydelse, så länge man ser till att dagens totala energiintag inte blir för högt.

Olika människor har olika måltidsvanor. Beroende på bland annat arbetstider, familj och fritidsintressen så kan måltiderna komma att intas vid vitt skilda tider. Vissa personer kanske äter sina tre huvudmåltider klockan 7, 12 och 18, medan andra kanske äter klockan 8, 14 och 20. Det innebär INTE att den sistnämnda personen löper större risk att bli överviktig. Det viktigaste är det totala energiintaget över dagen samt att försöka ha så regelbundna måltidsvanor som möjligt för att minska risken att äta för mycket när man väl äter.

Genom att äta tre huvudmål och två till tre mellanmål däremellan skapar man ett bra och regelbundet schema för sitt ätande, vilket kroppen mår bra av. Regelbundenheten minskar suget att småäta mellan måltiderna eftersom målen ligger så pass tätt att man inte hinner bli varken sugen på en snabb energikick eller vrålhungrig.

Om anledningen till att man äter mycket mat och/eller godis sent på kvällen är att man är mycket hungrig just på då, kan det vara bra att fundera över sina måltidsvanor. Kanske är orsaken till att man äter mycket på kvällen att man har hoppat över andra måltider under dagen eller låter det gå för lång tid mellan måltiderna.

Trolig bakgrund till myten:
Några timmar innan man ska gå och lägga sig och sova på kvällen gör sig kroppen redo för vila och sömn. Olika hormoner samverkar för att göra oss trötta och sänka olika aktiviteter i kroppen så att vi ska kunna sova. Det innebär bland annat att ämnesomsättningen sjunker. Om man äter sent på kvällen kan det leda till att maten man ätit inte hinner tömmas ut ur magsäcken i tarmen innan man går och lägger sig. Vissa hävdar att eftersom maten inte hinner spjälkas innan man somnar så lagras allt man ätit som extra energilager i kroppen. Om man ofta äter sent skulle det innebära att kroppen lagrar på sig mer och mer energi i form av fett. Det skulle sedan leda till att man blir överviktig.

Nu är det ju inte riktigt så det fungerar. Den extra energi som man får i sig på kvällen lagras visserligen i kroppen, men man får inte glömma att man gör av med energi även när man sover. Dessutom är det många timmar mellan den sista måltiden på dagen till den första dagen därpå och under den tiden behöver kroppen ha energilager att ta av. Att man inte hinner spjälka all mat före sänggåendet är därför inget problem så länge kroppen är i energibalans (man gör av med lika mycket som man får i sig).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s