v. 35 Veckans matmyt: Kolhydrater är farliga

Jag ber er att vänligen observera att denna matmyt skrevs 2009 och att mycket har hänt inom forskningsområdet kost- och hälsa sedan dess. Jag ber er därför att ta hänsyn till att denna matmyt, liksom övriga, bygger på den kunskap vi hade om livsmedel, kost och hälsa år 2009 och att jag av hänsyn till att vi hela tiden lär oss mer och mer om dessa områden har bevarat matmyterna som jag skrev dem då. För aktuell forskning och dagens kostråd vill jag hänvisa till Livsmedelsverket samt till aktuella pålitliga studier om näringslära (nutrition) och hälsa som man bland annat kan söka på i databasen PubMed. Läs även gärna detta inlägg om källkritik och om vad man bör tänka på när man läser om ”nya rön” och ”senaste forskningen” i media – i synnerhet kvällspressen tolkar forskning lite som de vill och sällan rätt…

Myt:
Kolhydrater är farliga och man bör inte äta vare sig potatis, pasta eller socker.

Sanning:
Det här är en av de vanligaste matmyter jag har stött när jag har träffat människor som vet att jag är kost- och friskvårdspedagog. När jag får frågan om denna myt stämmer blir alltid svaret detsamma: Kolhydrater är absolut inte farliga för oss!

De kolhydrater vi äter bryts ner i mindre beståndsdelar och används i kroppen på många olika sätt. Som exempel kan nämnas att hjärnans favoritbränsle är kolhydrater, vilket förklarar varför personer som bantar genom att äta extremt lite kolhydrater ofta upplever att tankeverksamheten blir lite trög. Vid muskelarbete använder kroppen i första hand kolhydrater som finns lagrade i muskelcellerna i form av glykogen, och för att hålla magen igång behöver vi äta fiber- och kolhydratrika livsmedel. Dessutom använder sig kroppen av kolhydrater till en mängd andra funktioner i kroppens celler.

Om man tränar mycket behöver man ofta äta mer mat, och därmed även mer kolhydrater, än om man är fysiskt inaktiv. Det beror på att man förbrukar mer energi och kolhydrater vid träning än om man sitter stilla. Efter avslutat träningspass är det även viktigt att få i sig kolhydrater så snabbt som går, bl a för att påskynda musklernas  återhämtningsprocess men även för att hjälpa immunförsvaret att stärkas igen (som tillfälligt bryts ner under träningen för att stärkas efteråt). Så som ni förstår är kolhydrater bra för oss, inte skadliga.

Kolhydrater finns i riklig mängd i framför allt olika slags mjöl och gryner, pasta, potatis, ris och nudlar. Enligt de Svenska näringsrekommendationerna bör 50-60 % av vårt energiintag komma från kolhydrater, och då framför allt från fiberrika livsmedel som  exempelvis fullkornspasta, råris och fullkornsbröd. Potatis är ett näringsrikt livsmedel som även det ger bra kolhydrater, även om det inte finns fullkornspotatis ;-).

Människan har ätit såväl potatis som pasta i flera hundra år och mått hur bra som helst av det. Tanken att vi plötsligt inte skulle kunna äta det känns därför ganska märklig tycker jag. Den enda mat som är direkt skadlig för oss människor att äta är sådant som vi är allergiska eller överkänsliga mot och mat som är rutten. Att man sedan kan uppleva att man mår mer eller mindre bra av att äta olika livsmedel är en annan sak, för oavsett om man gillar maten eller ej så är den inte direkt hälsovådlig.

Även livsmedel som vi bör äta mindre av, som godis, chips, kakor och glass innehåller mycket kolhydrater. Denna form av kolhydrater klarar vi oss dock utmärkt utan ur näringssynpunkt. Det betyder dock inte att socker och sockerrika livsmedel är farliga, bara att de innehåller mycket energi i förhållande till deras näringsinnehåll. Men att äta en kaka eller lite godis någon gång ibland kommer inte att göra dig överviktig, så länge din kosthållning är hälsosam i övrigt.


Trolig bakgrund till myten:

Många modedieter som Atkins, GI och LCHF förespråkar att vi bör äta mindre kolhydrater och mer fett. Jag misstänker att bakgrunden till myten att kolhydrater är farliga kommer ifrån att människor har läst om dessa dieter och tror att man blir överviktig av att äta kolhydrater.

Man bör dock ha i åtanke att dessa dieter framför allt riktar sig till överviktiga personer som vill gå ner i vikt. De Svenska näringsrekommendationerna anses vara motsatsen till dessa dieter och framställs ofta så i media. Dessa rekommendationer riktar sig dock till normalviktiga personer som vill äta hälsosamt för att hålla vikten. Dieterna och rekommendationerna är således inte direkt jämförbara och borde egentligen inte ställas emot varandra på det sätt som de ofta gör i media.

9 thoughts on “v. 35 Veckans matmyt: Kolhydrater är farliga

    1. Linda Inläggets författare

      Ja, det här med kost är onekligen intressant och åsikterna går ju isär en del =)

      Svara
  1. Joel

    LCHF är inte endast en bantningsdiet. Det är lite som en katalysator. Jag har hört om om underviktiga personer som börjat med LCHF och gått upp i vikt, och stannat på normalnivå. Själv har jag som överviktig gått ner 20 kilo av det och anser mig må bättre av den dieten än någon annan diet. Läste även nyligen om att proppar och liknande uppstår av att fett fastnar i inflammerade åderväggar, vilket endast uppstår av kolhydrater. För mig var att minska kolhydraterna det bästa jag gjort i mitt liv.

    Svara
    1. Linda Inläggets författare

      Hej Joel och tack för din kommentar. Du har helt rätt – LCHF har genomgått en resa från diet till att mer och mer förespråkas som en livsstil. När jag skrev inlägget 2009 var det dock fortfarande mer av en diet, och framför allt var LCHF betydligt mer strikt då än vad den är nu, när det som kallas LCHF oftast är mer liberalt med större tolerans mot grönsaker (dock fortfarande framför allt ovanjordsgrönsaker, vilket jag tycker är beklagligt då många rotfrukter är bland de finaste grönsaker ur näringssynpunkt vi kan äta) och med mindre stora köttbitar med endast en klick smör till.

      Jag har träffat människor som precis som du har lyckats gå ner i vikt och/eller må bättre och få bättre blodsocker av att äta LCHF. Jag tänker absolut inte påstå att det inte fungerar att må bättre av att äta LCHF (förutsatt att man äter varierat och ser till att undersöka sina blodfetter med jämna mellanrum, då flera LCHF:are har fått förhöjda sådana). Det som ofta slår mig är dock att dessa människor tidigare åt extremt mycket kolhydrater av helt fel slag, som exempelvis mycket godis, glass, kakor, chips, snabbmat, processade potatisrätter och drivor med vit pasta, utan att röra särskilt mycket på kroppen. Då man när man äter enligt LCHF automatiskt utesluter det mesta i kak-, godis- och skräpmatsväg, är det helt naturligt att man mår bättre OCH går ner i vikt.

      Att minska på kolhydrater säger jag inte är dåligt. Många skulle utan tvekan må bättre av att äta mindre godis, glass och annat ”onödigt” och äta mer grönsaker än pasta på tallriken. Det jag vänder mig mot är den utbredda tron hos många LCHF-förespråkare att kolhydrater är farligt, för det är de inte. Vi människor kan, som jag har skrivit ovan, utan tvivel äta allt men inte alltid, så länge maten inte är skämd eller innehåller något du är allergisk mot. Jag strävar efter balans snarare än förbud och uteslutande av bra mat, som exempelvis havre, frukt, grönsaker och rotfrukter.

      Det du läst om inflammerade åderväggar skulle jag gärna läsa mer om, så återkom gärna med källan till det. Även här tror jag att det rör sig om att man äter ”fel” sorts kolhydrater nämligen, då vissa kolhydratrika livsmedel, som exempelvis havre, innehåller betaglukaner som tvärtom rensar upp i våra kärl och minskar risken för inflammationer.

      Ha en fin helg!

      Svara
      1. kI

        Hej Linda och Joel!
        Som du sa , Linda , ,naturligtvis går man ner i vikt om man äter mindre kaloririka kolhydrater.Det är också sant att man vill äta mer söt eller snabba kolhydrater när blodsockret spelar jojo efter att ätit just sådana. Äta ordentligt mat gör att man känner sig mätt längre och äter mindre.
        Sen var det påstående om att fett fastnar i inflammerade åderväggar….
        Det fett som man hittar där är Kolesterol som HJÄLPER till att reparera skador och skickas till områden som behöver läkning.. alltså det är inte som man sprider (även läkare har fel där!!) att fettet fastnar och täpper till ,som fettet i ett vask rör.
        Åderförkalkning är en inflammation,skador i cellvävnad eller organ uppstår när kroppen inte lyckas läka skadan och inflammationen inte upphör. Delvis kan det beror på livsstilen och diet, vegetabilisk olja som stör omega 3 ratio till omega 6,alltför många raffinerade matprodukter, bristande fysisk aktivitet ,rökning

  2. Bo Hulten

    Det var mycket tyckande utan källhänvisningar i ovanstående artikel. I stället för att predika vore det bättre att uppmuntra människor att prova och känna efter. Då kan var och en dra sina egna slutsatser om sig själva. Vi verkar också vara lite olika som människor och olika livsmedel påverkar oss delvis olika.
    Jag har provar att dra ner på socker, spannmålsprodukter och potatis. Det som gör livet lättare är att de ständigt återkommande hungerkänslorna man får när man äter kolhydrater försvinner. Jag fick starka hungerkänslor som övergick i huvudvärk om jag inte åt kolhydrater. Kan liknas vi alkoholsug om man är alkoholist.
    Jag kan numera äta så mycket jag vill och hålla min idealvikt.
    Jag önskar att alla som är överviktiga eller har problem med att äta mycket ska få samma upplevelse som jag. Läs på Internet om kost och prova det som passar dig så kommer det nog att lösa sig.

    Svara
    1. Linda Inläggets författare

      Hej Bo! Tack för din kommentar. Som kostvetare (kandidatexamen i kostvetenskap, alltså tre års heltidsstudier på Göteborgs universitet med huvudfokus på näringslära och livsmedelskunskap) baserar jag mina kost-inlägg på aktuell vetenskap. Som du ser i myten är den skriven 2009 och den var således baserad på det kunskapsläge vi hade då (vilket i mångt och mycket inte har förändrats). Matmyten du har kommenterat är således inte en massa ”tyckande” utan baserad på faktisk vetenskap, men då jag vet att långa källhänvisningar kan verka avskräckande och jag vill förmedla vetenskap på ett mer lättläst sätt för att nå ut till fler, har jag valt att här sammanfatta en liten del av det jag vet om ämnet. Mina råd här är, liksom Livsmedelsverkets råd, avsedda för den stora massan.

      Du har helt rätt i att vi kan uppleva att vi mår bättre eller sämre av att äta olika livsmedel, men att hänvisa en större massa till att generellt ”Läsa på Internet om kost” skulle jag inte rekommendera då det finns gott om hälsoskadliga kostbudskap på internet; även sådana med långa referenslistor som när man granskar dem visar sig vara fulla av icke-vetenskapliga skrifter, ”tyckande” och pseudovetenskap (alltså ”jag har upplevt det här och min kompis upplevde detsamma när hon testade så då är det bra för alla”-budskap). För pålitliga budskap baserade på longitudinella (långsiktiga) studier på större grupper (vilket behövs för att kunna dra några faktiska slutsatser överhuvudtaget) brukar jag således hänvisa till Livsmedelsverket som baserar sina budskap på vetenskap och inte tyckande eller privata tester av olika kostmetoder i bekantskapskretsar. Visst kan man prova sig fram till vad man själv mår bäst av att äta, och naturligtvis kan det vara så att man upplever att råden som ges till den stora massan inte specifikt passar för mig, men jag anser inte att det är skäl nog att komma med kostbudskap till andra bara utifrån sina egna individuella upplevelser.

      Så. Jag håller med dig om att människor kan behöva komma fram till vad de mår bra av att äta själva, men jag instämmer inte i att de bör ta reda på det genom att läsa allmänt på Internet. Istället är min åsikt som kostvetare med gedigen utbildning i ämnet i bagaget (och jag vet då också att det fortfarande finns mycket vi inte vet)att den som vill ändra sin kost bör börja med att utgå från Livsmedelsverkets kostråd och sedan anpassa dem sakta men säkert efter sig själv. De allra flesta skulle nämligen utifrån dagens forskning kunna bli både smalare, friskare och orka mer (och samtidigt göra miljön en tjänst) genom att skippa kolhydratshetsen och istället fokusera på att äta mer frukt, grönt och fibrer, dra ner på intaget av kött, mejeriprodukter, salt och socker och röra på sina kroppar. För en bra och lättläst genomgång av aktuell kunskap i denna riktning rekommenderar jag boken Miljödieten, som utkom på Bonnier Fakta nu i vår. Den innehåller även en rejäl referenslista i slutet där man kan hitta ännu mer läsning.

      Allt gott!

      Linda

      Svara
  3. Julia

    Mycket intressant läsning! Jag har aldrig varit mycket för att haka på nya mattrender och dieter, för de kommer och går och man vet inte vad det gör med kroppen i längden. Försöker i stället äta balanserat, och mycket grönsaker och lite sötsaker. Lyckades gå ner 10 kg genom att äta mycket grönt och inte äta massa godis och röra på mig varje dag. Dessutom är det nog viktigt för en hållbar framtid att försöka minska på köttkonsumtion något.

    Svara
    1. Linda Inläggets författare

      Det låter som en sund inställning Julia! Härligt att du lyckades lägga om din livsstil och nå den vikt du ville ha. Ha en riktigt fin sommar :)!

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s