Hälsa

Att vandra i en solig skog kan vara hälsa för vissa.

Begreppet ”Hälsa” har troligtvis lika många betydelser som det finns människor på vår jord. Det är en av anledningarna till att jag tycker att det är ett så spännande område att arbeta inom. För min del är god hälsa en sammansättning av att man mår bra fysiskt och psykiskt. Faktorer som kost, motion, vila, sömn och att få göra sådant som gör en glad är de pusselbitar som skapar god hälsa och välbefinnande för mig.

Här nedan har jag samlat länkar till alla inlägg jag har skrivit på temat ”Hälsa”. Eftersom jag arbetar med hälsa, rådgivning, föreläsningar mm parallellt med mer lyxbetonade baknings och dekorationskurser, vill jag visa den mer hälsobetonade sidan av företaget på detta sätt.

Kanske tycker du att det verkar motsägelsefullt att arbeta med kakbakningskurser parallellt med hälsofrämjande arbete?

Från min synvinkel kommer det dock aldrig att kännas långsiktigt hälsosamt att helt undvika kakor och sötsaker om man som jag tycker att det är gott och ger guldkant på livet. Men när man väljer att äta sötsaker tycker jag att de ska vara maximalt goda och maximalt vackra så att man får ut så mycket som möjligt av dem.  Därför kommer Livsaptit att fortsätta att arbeta med såväl njutningsaspekten som den mer renodlade hälsoaspekten av hälsa. Dessutom finns det bakverk och kakor som är lite mer hälsosamma än andra, och jag håller lika gärna kurser i hälsoinriktad bakning/matlagning och allergivänlig bakning, som i cupcake-, moussetårts- och kakbakning samt dekorering.

Nedan finns länkar till alla hälsoinlägg på bloggen. Jag hoppas att du ska hitta något du gillar här 🙂

10 tips: Njut i sommar och kom tillbaka utvilad i höst! – 2012-06-26

10 tips på hur du kommer igång efter sommaren – 2011-08-29

12 tips för att utrota det onyttiga småätandet – 2012-03-13

Alla dessa dieter – 2009-08-12

Bantningspiller bara bluff och båg – 2011-03-21

BMI-värdet kan inte som ensam faktor avgöra en persons hälsa – 2011-02-23

Diskussioner kring dieter – 2009-07-27

Konsten att vara snäll mot sig själv – 2012 – Det snälla året? – 2012-01-03

Kostråd för gravida och ammande – 2010-12-22

Meatless monday och baljväxternas förträfflighet för hälsa och miljö – 2012-11-19

Miljö och hälsa – ett ämne som bör diskuteras ännu mer! – 2011-02-23

Märkning av livsmedel – olika märkningar att ha koll på – 2009-10-26

Näringsvärden i mat och kostrådgivning – 2010-10-05

Promenera mera-skolan – 2010-10-13:
Steg 1

Steg 2

Steg 3

Steg 4

Tallriksmodellen – tre modeller indelade efter livsstil – 2010-09-21

Vilka hälsopåståenden kan man lita på? Om källkritik och hälsa – 2010-02-10

Våga vägra dåligt samvete-dagen – 2011-09-09

Våga vägra dåligt samvete-dagen – 2010-09-09

Våga vägra dåligt samvete-dagen 2009-09-09

Om Veckans matmyt
Under hösten 2009 skapade jag en följetong som jag kallade Veckans matmyt. I stort sett varje vecka under hösten skrev jag om matmyter som jag hade hört eller läst nyligen. Jag beskrev matmyten, trolig bakgrund till myten samt om den var sann eller falsk. Myterna har inte ändrats sedan jag skrev dem, trots att ny forskning har kommit fram på i synnerhet kostområdet. Vi måste komma ihåg att forskningsbaserad kunskap är färskvara och att det vi skriver om idag kanske inte alls är sanning imorgon.

Som ett bevis på att kunskap förändras har jag beslutat mig för att behålla matmyterna som ett dokument över den kunskap jag och många i kostområdet med mig såg som sant 2009.

Idag (maj 2012) har vi fått en något annan, på sina håll lite mer liberal inställning till fett och större kunskap om tillsatser än den jag beskriver, och det är således upp till var och en att läsa mina myter och avgöra om det jag har skrivit känns som en sanning för just dig just idag.

Personligen har jag mer och mer kommit till slutsatsen att det inte finns universallösningar gällande vikt, kost, träning och hälsa som passar alla. Jag mår bra av en kost med mycket grönsaker, långsamma kolhydrater, fisk, magert kött och frukt. Andra anser sig må bäst av att äta mycket fett och utesluta kolhydrater.

 Jag tänker inte mästra någon med att mitt sätt är det enda rätta sättet. Jag är öppen för att olika metoder fungerar olika människor olika bra och jag arbetar med att hjälpa alla mina kunder att hitta den väg som passar just dem. Att inse att människor är olika är en del av hälsa för mig.

Nedan finns matmyterna listade, för den som är intresserad av att läsa:

v. 35: Kolhydrater är farliga.

v. 36: Kalorifria livsmedel.

v. 37: Om man äter efter klockan 19 på kvällen blir man tjock.

v. 38: Att hoppa över måltider är en bra viktminskningsmetod.

v. 39: Man är skyddad mot cancer om man äter brosk.

v. 40: För att få maximal muskeltillväxt efter träning behöver man äta proteintillskott.

v. 41: Man blir smal av att äta mycket fett.

v. 42: Alla tillsatser som har ett E-nummer är onödiga och skadliga för hälsan.

v. 43: Mat som har passerat bäst före-datum bör alltid kastas.

v. 44: Man blir tjock av att äta light-produkter.

v. 45: Naturgodis är mycket nyttigare än vanligt godis.

v. 46: Man bör äta kolhydrater, fett och protein i en viss ordning för att undvika att maten ruttnar i magen.

v. 47: Man bör dricka 1 liter vatten per 20 kg kroppsvikt, varje dag.

v. 48: Man bör äta smör och undvika att äta margarin eftersom det bland annat innehåller många skadliga tillsatser.

v.49: Frukt innehåller mycket socker, så det är alltid bättre att äta nötter än frukt.

v. 50: En kopp kaffe före träning ökar fettförbränningen under passet.