Recension av ”Karins kök – Mat och minnen från Mollösund” av Karin Högberg, Votum.

Karins Kök, Kokbok, Recension, Nyhet, LivsaptitKarin Högberg är utan tvekan en av Sveriges mysigaste matbloggare – jag vet eftersom jag har haft förmånen att tillhöra samma lilla Göteborgsmatbloggsgäng som Karin under flera år. Hennes blogg, Trattoria, är fylld av enkla men färgsprakande rätter, härliga desserter och fantastiska bröd, och nu har äntligen hennes kokbok kommit ut.

Läsare av bloggen kommer att känna igen sig i boken, då Högberg, precis som på bloggen, har lagat, stylat och fotograferat hela boken på egen hand (med undantag för några bilder här och var där hon själv står framför kameran). Detta innebär alltså att boken inte bara innehåller grymt bra recept, utan att den även är underbar att ha liggande framme eftersom de vackra bilderna på den rustikt stylade maten gör den så vacker att se på och bläddra i. Ett litet urval av bokuppslagen ser du här nedan:

Karins Kök, Sommarmat, Recept, Kokbok, Recension, Nyhet, Livsaptit

Karins Kök, Karins fantastiska bröd, Recept, Kokbok, Recension, Nyhet, Livsaptit

Boken är indelad i fyra delar efter våra olika årstider eftersom Högberg själv lagar mat efter säsong. Utöver drygt 100 recept (!) bjuds läsaren även på inblickar i Högbergs liv och bakgrund med vackra fotografier från författarens hembygd Mollösund, samt från hennes många resor.

Karins Kök, Spagetti Frutti di mare, Recept, Kokbok, Recension, Nyhet, Livsaptit

Karins Kök, Äggost, Recept, Kokbok, Recension, Nyhet, Livsaptit

Recepten är en blandning av svenska och framför allt bohusländska rätter, och rätter med tydlig koppling till Italien och Frankrike, dit många av författarens resor har gått. Det bästa med recepten är att inget egentligen är särskilt svårt eller behöver krångliga ingredienser – du hittar allt du behöver i en vanlig liten matbutik. Dessutom är många rätter riktigt snabblagade samtidigt som de blir ruskigt goda.

Karins Kök, Oeufs en cocotte, Recept, Kokbok, Recension, Nyhet, Livsaptit

Karins Kök, Fläderbärssaft, Recept, Kokbok, Recension, Nyhet, Livsaptit

Några av mina favoriter är Karins Ricottacheesecake med vaniljkokta äpplen (som hon bjöd på vid en av våra matbloggsträffar – helt sagolikt god kombination!), Tortano, Sega havre- och solroskakor, Äggost och Svamp- och tomatpaj i grahamsskal. Det finns dock mååånga rätter jag ännu inte har hunnit prova som nu står på måste laga-listan, eller vad sägs om Spageti Frutti di Mare, Linssallad med grillade persikor och fetaost, Tarte tartin med nektariner och Helstekt rödspätta med champinjoner och pepparrot?

Karins Kök, Ricottacheesecake, Recept, Kokbok, Recension, Nyhet, Livsaptit

Karin Högberg har med denna kokbok lyckats klämma in sig själv och hela sin matfilosofi mellan bokpärmarna, och den stora variationsrikedomen i recepten och det faktum att här finns recept för såväl vardag och utflykt som för kalas och högtider, gör att detta är en bok som du som läsare kommer att återvända till om och om igen. En perfekt bokpresent för matälskaren, kanske istället för påskäggsgodiset eller till någon av vårens och försommarens många fester?

Karins Kök, Kokboksmingel, Recept, Kokbok, Recension, Nyhet, Livsaptit