Recension av ”Mage rumpa lår: träning som ger resultat” av Annika Sjöö, Fitnessförlaget.

Ni som följer mig på Instagram har de senaste månaderna då och då fått en inblick i hur jag tränar genom att jag postat bilder från löparrundor och på DVD:er och böcker jag tränar med. Sedan jul har jag hittat ny träningsinspiration i Annika Sjöös bok om pulsbaserad styrketräning. Efter att ha testat alla bokens pass, flera av dem vid upprepade tillfällen (även om jag inte enbart har tränat efter boken utan också klämt in pass med jogging, backträning, yoga, pilates och annan styrketräning) känner jag att jag vill dela med mig av mina erfarenheter av att träna efter boken. Här kommer således, så här världsbokdagen till ära, min recension av Annika Sjöös ”Mage rumpa lår: träning som ger resultat”.

Mage rumpa lår, Annika Sjöö, Fitnessförlaget, Recension, LivsaptitAnnika Sjöö har dansat och tränat sig genom hela sitt liv men blev ett välkänt ansikte för svenska folket först i samband med sin medverkan och vinst tillsammans med Magnus Samuelsson i TV4-produktionen Let’s dance. Sjöö är lärare i idrott och hälsa, gruppträningsinstruktör och kostrådgivare och arbetar till vardags med att hålla med instruktörsutbildningar och föreläsningar. Är du nyfiken på att veta mer om Annica Sjöö och följa hennes vardag och träningsupplägg föreslår jag att du kikar in på hennes blogg.

Jag fick själv upp ögonen för Annika Sjöös träningspass genom min storasyster, som hade positiva erfarenheter av att träna efter dvd:n ”Functional training”, framtagen av Annika Sjöö och hennes äkta hälft Michael Hansson Sjöö, som båda även demonstrerar övningarna på dvd-passet. Michael Hansson Sjöö har de senaste 16 åren arbetat som personlig tränare för allt från elitidrottare till personer med rörelsehinder och har haft stor påverkan på hur hans fru numera väljer att träna. När jag på bokmässan i höstas sprang på just den dvd:n till det blygsamma priset 20 kronor, bestämde jag mig för att köpa hem den och prova. Jag blev positivt överraskad över att det var ett ganska tufft träningspass med fokus på att blanda styrketräning och konditionsträning, perfekt för mig som tränar hemma och kan behöva variera mina vanliga löparturer och styrkepass. Därför blev jag extra glad när jag i december fick hem manuset till boken ”Mage rumpa lår: träning som ger resultat” för att recensera boken och jag bestämde mig för att prova även bokens pass.

Boken inleds med ett kort kapitel där författaren beskriver sin träningsbakgrund och hur hon efter att ha dansat i nästan hela sitt liv lyckades komma i toppform genom helt annan träning vid 29 års ålder efter att ha fött barn. Hon förklarar också varför pulsbaserad styrketräning (där konditionskrävande övningar blandas med styrkeövningar) är den optimala träningsformen för att bli fastare i kroppen och varför det är bättre att tänka kvalitet framför kvantitet när det gäller träning. Därefter beskriver Sjöö bokens upplägg och beskriver hur man kan träna med boken, hur ofta, samt ger förslag på ett 4-veckorsschema där man tränar med boken 3 dagar per vecka. Hon rekommenderar dock kompletterande överkroppsträning 1 gång per vecka också eftersom boken har fokus på just mage, rumpa och lår.

Träningsmotivation, Mage rumpa lår, Annika Sjöö, Fitnessförlaget, Recension, LivsaptitBild från bokens korta faktaavsnitt där Sjöö beskriver vinsten med pulsbaserad
styrketräning och vilka resultat hon uppnått genom att träna så.

Precis som till dvd:erna ”Functional training”, ”Mage, rumpa, lår” och ”Functional training 2”(Sjöös andra DVD:er som jag ännu inte har provat) har Annika Sjöö även till träningsboken haft hjälp av Michael Hansson Sjöö för att ta fram de 12 träningspass som demonstreras och beskrivs. De olika passen är indelade i de tre kategorierna Tidsbestämda pass, Pass med bestämt antal varv och Tidsbestämda intervaller och passen tar mellan 10 och 30 minuter att genomföra.

I övningarna som passen är uppbyggda av kombineras konditions- och styrketräning, vilket är tänkt att ge högeffektiva träningspass för hela kroppen, även om fokus ligger på att stärka och forma mage, rumpa och lår.

Övning, Mage rumpa lår, Annika Sjöö, Fitnessförlaget, recension, LivsaptitExempel på ett uppslag ur bokens träningsdel. Varje övning visas av
författaren själv
på flera steg-för-stegbilder och under varje bildserie
finns lättlästa
och tydliga beskrivningar av hur övningarna ska göras.

Alla övningar visas av Annika Sjöö själv på tydliga steg-för-steg-bilder och med korta texter, vilket gör boken lättläst och enkel att träna med. Boken avslutas med bildserier där passen visas i kortformat utan övningsbeskrivningar. Det gör boken enkel att träna med eftersom man efter några gånger bara behöver kasta ett öga på bilderna för att minnas hur man ska göra.

Övningar i kortformat, Mage rumpa lår, Annika Sjöö, Fitnessförlaget, Recension, LivsaptitTvå träningspass i kortformat med minibilder av övningarna. Smart och lättanvänt!

John Hagby har fotograferat alla övningar samt bokens övriga inspirerande livsstilsbilder, där författaren även ger sina tips gällande disciplin, poängen med att träna med en kompis, belöningar och förhållningssätt till mat, resultat och långsiktighet i träningen.

Mina erfarenheter av att träna med boken
Jag måste erkänna att jag, trots att jag uppskattat Sjöös träningsdvd, var lite skeptisk till en början. Kunde det verkligen räcka att lägga bara 10-30 minuter på träning per gång och ändå få resultat?

Jag insåg dock snabbt att passen var bra mycket jobbigare än jag hade räknat med och hjälp vilken träningsvärk jag hade dagen efter att jag provat Sjöös första pass som bara tar 10 minuter! Då anser jag mig ändå vara relativt vältränad och har sedan jag var tonåring hållit igång med 3-4 träningspass i veckan utöver vardagsmotion i form av långa promenader och cykelturer.

Det fina med den här bokens träningspass är att övningarna i sig inte alls är svåra, men genom att öka intensiteten, träna med bra teknik och pressa sig själv liite till för varje pass kan både den mest otränade och den relativt vältränade få ut mycket av såväl varje enskilt pass, som av att träna med boken under en längre tid. Jag har själv satt in post-it-lappar vid varje kortpass i min bok så att jag kan jämföra från gång till gång hur många upprepningar och/eller varv jag hinner av varje övning på den bestämda tiden. Trots att jag egentligen inte anser mig vara en tävlingsmänniska tycker jag om att se resultat och tävlar gärna mot mig själv, och på det här viset är det enkelt att se resultaten!

När jag började träna med boken insåg jag också vilket tidsslöseri jag sysslat med i så många år då jag först värmt upp i 10-20 minuter och därefter tränat i 40-60 minuter och utfört traditionella styrketräningsövningar med låg intensitet, och relativt liten variation, med min egen kroppsvikt och redskap som hantlar, träningsgummiband och min pilatesboll. Jag har lyckats bibehålla ungefär samma styrka och hållit mig i form på det här sättet, men någon styrke- eller konditionsutveckling har varit svår att se. Den låga intensiteten gjorde ju också att jag orkade hålla på väldigt länge, så visst blev jag kanske uthållig, men det finns ärligt talat många andra sätt att träna på som är bättre om man nu vill fokusera på att bli mer uthållig!

Det är bara att erkänna att trots att jag har läst idrottsvetenskap på högskolenivå och har alla teoretiska kunskaper kring vad som händer i kroppen vid träning, varför man bör variera sin träning på olika sätt och att olika typer av intensitet i träningspass ger resultat (och även är ganska bra på att råda andra om hur de kan utvecklas tränings-, styrke. och konditionsmässigt), har jag rent praktiskt själv ”lattränat” eller ”dumtränat” i många år. Men det har jag satt punkt för nu! Det finns ju trots allt roligare saker att göra i livet än att ligga och pressa vikter i vardagsrummet timme efter timme utan att se resultat.

Kanske är du som läser detta helt otränad och vill komma igång? Eller så kanske du ser dig själv som ganska vältränad men känner igen dig i mig ur synvinkeln att din träning stagnerat? Eller är det kanske så att du bara behöver ny träningsinspiration för att du lätt tröttnar på dina träningspass? Oavsett anledning tycker jag att du ska leta upp ”Mage rumpa lår: träning som ger resultat” så snart du kan och prova passen själv. När du har lärt dig upplägget är det enkelt att själv hitta på nya kombinationer av övningar där styrke- och konditionsträning blandas och även väva in lite fler arm-, bröst- och axelövningar. Det tar inte mer än 20-35 minuter från att du har satt på dig träningskläderna och börjat följa ett pass tills du är färdigtränad och redo för duschen. Vad har du egentligen att förlora?

Happy training!