Recensioner av ”Äta, träna, leva!” och ”Den ultimata löparguiden”.

Det märks att många har kommit igång med träningen igen efter semestern. Mina tidigare relativt löpartomma rundor som jag har sprungit under sommaren börjar återigen fyllas med löpare och jag vet att det vid den här tiden börjar bli trångt på gymmen igen (vilket jag som tränar hemma inte behöver bry mig om 😉 ). Kanske inte riktigt lika trångt som i januari när alla ska göra verklighet av sina nyårslöften, men ändå komma-igång-efter-sommaren-trångt.

För alla er som söker ny träningsinspiration i höst kommer här recensioner av ett par av de träningsböcker som har kommit ut hittills i år och som jag har recenserat för BTJ. Eftersom jag låter recensionerna här på bloggen vara mer omfattande än de 120-150 ord långa utlåtanden jag skickar till BTJ, har jag valt att fokusera på de två böcker jag tycker har varit klart bäst hittills.

Träningsböcker för recensering Livsaptit

Recension av ”Äta, träna, leva!” av Kristina Andersson och Erika Kits Gölevik, Fitnessförlaget.

Näringsfysiologen Kristina Anderssons och personliga tränaren och journalisten Erika Kits Göleviks hälsobok ”Äta, träna, leva!” utkom egentligen i slutet av förra året, men eftersom jag inte har recenserat den här på bloggen tidigare och jag tycker att den var riktigt bra på många sätt, får den vara med bland årets böcker ändå.

Många hälsoböcker nischar in sig på antingen mat eller träning och som utbildad kost- och friskvårdspedagog kan jag sakna ett helhetstänk i dessa böcker. ”Äta, träna, leva!” är dock precis en sådan bok som jag har saknat (och som jag gärna hade skrivit själv).

Precis som titeln antyder tar författarna nämligen ett helhetsgrepp kring hälsa i denna tredelade bok, där Andersson står för det inledande avsnittet om mat, Kits Gölevik ansvarar för träningsavsnittet och båda står bakom det avslutande avsnittet som handlar om livet i stort, och hur man gör för att må så bra man bara kan genom att se över sina prioriteringar, mål och arbeta med sin motivation.

Äta träna leva recension mat Livsaptit

I bokens Äta-del redogör Andersson för hur man kan se på mat och hur man kan avgöra vilken mattyp man är. Därefter går hon igenom varför vi behöver få i oss olika näringsämnen, hur man kan tänka för att gå upp eller ner i vikt, hur man gör smarta val i butiken samt hur man kan lägga upp sin kost för att uppnå fina resultat i träningsväg. Trots ett faktaspäckat avsnitt är allt så tydligt och enkelt skrivet att även den som skyggar för textmassor bör orka ta sig igenom informationen. Andersson förespråkar ingen diet utan visar att vägen till balans går via sund, näringsrik mat som är både färgglad, god och gör gott.

Receptdelen utgörs av 36 recept på enkla och fräscha rätter med mycket grönsaker, fisk och magert kött samt långsamma kolhydrater.

Äta träna leva recension träning Livsaptit

Efter Anderssons Äta-del, följer Erika Kits Göleviks Träna-avsnitt. Kapitlet inleds med en genomgång av hur man fastställer vilken träningstyp man är och hur man kan tänka kring det. Därefter följer själva övningsdelen, där Kits Gölevik i korta, tydliga texter och genom demonstrativa bilder i flera steg per övning, delar med sig av ett trestegsträningsprogram för hela kroppen med totalt 18 övningar som tränar upp allt från flåset och rörligheten till styrkan, snabbheten och spänsten. Författaren själv visar hur allt ska gå till och tipsar om hur man kan mäta sina framsteg kontinuerligt med enkla metoder. Träningsprogrammet känns roligt, omväxlande och nytt, även för personer som redan har en del träningsvana.

Äta träna leva recension Livsaptit

Det avslutande Leva-avsnittet fokuserar framför allt på motivation och vikten av den, samt på hur man gör för att skapa det liv man egentligen vill leva (när man ger sig tid och vågar tänka efter). Även i detta avsnitt finns steg-för-stegbeskrivningar för hur man kan tänka och göra för att sätta och uppnå sina mål.

Andersson och Kits Gölevik har lyckats skapa en bok där ett hälsosamt och välmående liv inte verkar ouppnåeligt och där läsaren får verktygen och tipsen att själv komma närmare att vara den han eller hon vill vara, och må så bra han eller hon kan.

”Äta, träna, leva!” är absolut en textspäckad bok, men den känns ändå inte tung att läsa, mycket tack vare Karl Nordlunds fina färgfotografier på såväl maten och träningsövningarna som på författarna själva, tagna i olika situationer och miljöer. Dessutom präglas alla bokens delar av ett i mitt tycke sunt och långsiktigt helhetstänk, där det är en investering för framtiden att kämpa för att äta, träna och leva lite bättre.

Boken passar perfekt för dem som känner sig förvirrade av alla olika bud gällande hur vi bör äta, träna och leva (eller inte äta, träna eller leva…) och som på ett lättillgängligt sätt vill ta del av sunda tankar och bra idéer kring hur man kan bringa ordning och förbättra sin hälsa utan plågsamma träningspass eller begränsande dieter.

En ultimata löparguiden recension Livsaptit

Recension av ”Den ultimata löparguiden” av Sally Edwards, Carl Foster och Roy M Wallack, Norstedts.

Årets bästa löparbok är, enligt mig,  ”Den ultimata löparguiden”. När jag bläddrade igenom den första gången tyckte jag inte att den verkade särskilt rolig och tyvärr tror jag att den stora mängden text avskräcker en hel del potentiella läsare. Detta är synd, för när man börjar läsa finner man här, utöver intressanta löparhistorier från rutinerade löpare och idrottsforskare, en stor kunskapsbank för allt som har med löpning att göra. Jag tycker därför att en sådan här bok borde engagera många här i Sverige, där löpning som träningsform har växt ordentligt de senaste åren.

Sally Edwards har tidigare skrivit flera böcker om löpning och träning och är tidigare världsrekordhållare i Ironman triathlon. Hon har även sprungit flera maratonlopp och utvecklat ett system för pulszonsträning. Tillsammans med Carl Foster, forskare inom träning och idrottsvetenskap, och löparen och träningsskribenten Roy M. Wallack, har Edwards i ”Den ultimata löparguiden” samlat många erfarenheter och stor kunskap kring löpning, vilket har resulterat i en heltäckande löparträningsbok som lyckas med konststycket att vara vetenskaplig, erfarenhetsbaserad, grundläggande och tydlig, och samtidigt full med fördjupad information och tips även för erfarna löpare.

Boken är indelad i 14 kapitel med fokus på allt från pulsträning, grundträningsupplägg, styrketräning och kompletteringsträning, till tips och träningsprogram (både utomhus på olika underlag och inomhus på löparband inställt på olika vis) inför tävlingslopp, utrustningstips, information och tips om teknik, löpstil (barfotalöpning tas upp i ett eget avsnitt), kost och säkerhet.

Edwards, Foster och Wallack har alla förmågan att beskriva krångliga saker enkelt och att ren fakta blandas upp med författarnas egna erfarenheter av löpning, utrustning, tävlingslopp med mera, gör boken förhållandevis lättläst. De tydliga färgfotografier som demonstrerar det som beskrivs i texterna bidrar också till att boken känns lättare att läsa, trots mycket text.

”Den ultimata löparguiden” gör verkligen skäl för sitt namn och jag är övertygad om att de flesta löpare, oavsett nivå, skulle ha mycket att vinna på att läsa boken.

3 thoughts on “Recensioner av ”Äta, träna, leva!” och ”Den ultimata löparguiden”.

1. Linda Inläggets författare

Varsågod =) Jag får hem många böcker men alla hinner jag inte skriva dubbla recensioner om. Här på bloggen hamnar bara favoriterna. Hoppas att du tycker att de är lika inspirerande som jag tycker. Hoppas att du får en finfin helg Milla!

Svara
  1. Ping: Sommarläsning | Kulturknegarliv