Recension av ”Sweet!” av Roy Fares, Bonnier Fakta

Många böcker hittar hem till mig och de flesta är i mat- och bakningsgenren. Flertalet recenserar jag för Bibliotekstjänst där jag arbetar som lektör. Vissa av böckerna recenseras senare med helt nya, och längre utlåtanden för att publiceras här på bloggen. 120-150 ord som är formatet för Bibliotekstjänsts recensioner är ofta så lite att jag känner att jag vill breda ut mig mer.

Idag tänkte jag bjuda på en recension av en högaktuell bok som jag inte hade nöjet att recensera för BTJ men som lyckades hitta hem till mig ändå 🙂

Recension av ”Sweet!” av Roy Fares, Bonnier Fakta

Roy Fares föddes 1984 i Libanon och kom till Sverige med sin familj som sexåring. Idag har han blivit ett lika välkänt namn som ansikte genom sin medverkan i bland annat Go’kväll Lördag. Han vann tävlingen Årets konditor 2010 och har sedan dess dykt upp lite här och var i medierna och inspirerat såväl andra konditorer som vanliga amatörbagare med sina läckra sötsker.

”Sweet!” är Fares första bakningsbok där han har samlat över femtio favoritrecept indelade i kapitlen ”Till middag” (framför allt med desserter i portionsstorlek), ”Till fest” (innehållandes tårtor och pajer som räcker till många), ”Till kafferep” (som är en uppdatering av klassiska sju sorters kakor och innehåller både svenska småkakor, muffins och cupcakes), och ”Till mingel” (med recept på kakor och godis som mer är som små munsbitar). Inspirationen till recepten har Roy Fares hämtat från Sverige, USA och Frankrike, vilket märks på blandningen av hallongrottor, jordgubbskräm, cupcakes, donuts, macarons och éclairer. Fares beskriver i inledningsavsnittet av boken att anledningen till att just franska bakverk är favoriter är att Libanon var en fransk koloni under lång tid, vilket har påverkat Libanons konditortraditioner i fransk riktning.

Roy Fares i farten.

Efter det inledande stycket med Fares tankar bakom boken, följer ett avsnitt kallat ”Konditorns råd” där han delar med sig av tips kring redskap, råvaror och olika moment i bakningsprocessen. I sitt rådavsnitt tipsar författaren läsaren att våga experimentera och kombinera olika delar av recepten på nya sätt för att skapa egna dessertfavoriter och utveckla kreativiteten.

I de efterföljande receptkapitlen blir det tydligt att de flesta recepten kan plockas isär i delar och pusslas ihop på nya sätt till andra helheter. Boken blir på så vis något av ett uppslagsverk med recept på olika mousser, crèmer, tårtbottnar, pajskal, frostingar, fyllningar, garneringar och tillbehör. Recepten i sig ser dock redan så goda ut att det gott räcker att följa dem rakt upp och ner om man inte är så experimentsugen av sig eller känner sig osäker bakom degbunkarna.

Ett av de mer annorlunda och spännande recepten i boken
är utan tvekan friterad vaniljtryffel.

Jag är nu varken novis i köket eller särskilt bra på att följa recept rakt upp och ner som de är. Därför provbakade jag ett brownie-recept från boken (som egentligen var ihopteamat med en cashewnöts och kolasåstoppad chokladmousse) och använde som tårtbotten till min brownie-pecan-kolasås-hallon-espresso- och vaniljmascarponetårta (nej, ”Less is more” är inte riktigt min melodi när det gäller tårtor och choklad 😉 ). Brownien i sig var dock så god att jag önskade att jag hade bakat dubbel sats och den passade alldeles ypperligt som tårtbotten.

Frozen cheesecake någon? Gärna för mig!

Efter provbakningen av brownien och ett par andra recept har jag kunnat konstatera att recepten är tydligt skrivna och enkla att följa med alla mått angivna i såväl gram som deciliter/antal/msk/tsk/krm, vilket gör det enkelt att lyckas oavsett hur man väljer att mäta upp ingredienserna. Vissa recept innehåller många olika delmoment som kan göra bakningsprocessen lite tidsödande (och kräva en hel del bunkar), men inget är egentligen svårt eller krångligt.

Choklad- och hallonslices innehållandes både
hallontryffel och, just det, mandelmassa…

Som den chokladfantast jag är älskade jag förstås att boken var fullmatad med härligt chokladstinna recept med såväl vit och mörk choklad som mjölkchoklad. Även nötter, frukt och bär finns med i många recept, om än inte i lika riklig mängd som recepten som innehåller mandelmassa. Eftersom jag själv inte är stormförtjust i mandelmassa blev jag lite besviken då och då av att märka att vissa av de bakverk som såg läckrast ut innehöll just mandelmassa.

Fares har verkligen lyckats med receptstylingen och har tillsammans med  fotografen Wolfgang Kleinschmidt skapat fantastiska färgfotografier som lockar till bakning.

”Sweet!” är en ytterst användarvänlig bakningsbok utan onödiga tekniska detaljer eller texter som kan förvirra läsaren. Boken passar således såväl nybörjarbagaren som den som redan är en van hemmabagare som vågar experimentera. Om man inte gillar att baka själv kan den utgöra en perfekt present till någon närstående som kan baka åt en. Det räcker nämligen att titta på bilderna för att man ska vilja smaka på nästan alla bakverken och desserterna bums.