10 tips: Njut i sommar och kom tillbaka utvilad i höst!

Utsikt från balkongen – mycket skog och en liten strimma hav som skymtar i fjärran.

Föreställ dig följande…
Med solen i ögonen och en lätt sommarbris i håret är du på väg hem från jobbet. Första semesterdagen är imorgon och din arbetsplats kommer att vara tom de närmaste fyra veckorna. En flyktig känsla av panik över hur det kommer att se ut på jobbet när du kommer tillbaka drar över dig. Panikkänslorna försvinner ändå snabbt; det är ju flera veckor kvar tills det är dags att börja oroa sig på riktigt!

Du har arbetat som en tok de senaste veckorna för att hinna få ordning på allt innan semestern. Kanske har du dessutom fått göra upp listor och scheman för eventuella vikarier eller ordinarie kollegor som nu kommer att handha en del av dina arbetsuppgifter. Den sista tiden har varit väldigt stressande, minst sagt. Så mycket att göra och så lite tid att göra det på.
 
Men nu, nu är det över, du kan inte göra mer. Dessutom har du ju jobbtelefonen säkert nedstoppad i väskan du bär över ena axeln så de kan ju alltid nå dig från jobbet om det behövs. Mobilnätsteckningen är ju numera så bra på sommarstället att du kan nås överallt, och det är ju bra. Dessutom kommer ju både dina syskons familjer och dina vänner som du planerar att besöka i sommar ha telefon och internet som du säkert kan låna om det krisar. Gammelfaster Asta och Farfar som varken har internet eller mobiltelefoner har ju ändå gamla fasta saker. Dessutom hinner du ju bara vara hos dem en knapp dag vardera; schemat för semestern är redan spikat. Två veckor omkringresandes i Sverige för att hälsa på alla man inte sett på ett år. Och sedan en vecka hemma för att få besök av alla som vill hälsa på. Och en vecka vid stugan, det klart att vännerna ska få njuta av er sommarbostad med! Frågan är bara hur du ska få in den där spontana sista minutensemestern du och sambon har pratat om.

Du känner hur svetten bryter fram i pannan, det känns tungt att andas och plötsligt känns semestern inte alls som semester längre utan snarare som ett… inrutat studiebesökschema. Och när ska ni hinna tapetsera om hemma och plantera växter på balkongen? Borde man inte ha gjort det för länge sedan förresten? Och visst är det något du har glömt, vad var det nu mer som skulle göras?
 
STOPP!
 
Känner du igen dig i situationen ovan? Du är inte ensam.

Vad är det som händer?
Det som händer är att du samlar ihop alla tankar på allt som måste/bör/behöver göras på en och samma gång och klumpar ihop det med allt som du vill göra. Att hjärnan nästan kokar över av den ansträngningen är inte alls konstigt. Särskilt inte med tanke på hur hårt du har jobbat den sista tiden.

Jag tycker att alla förtjänar att må så bra de någonsin kan på sin semester. Därför kommer här 10 tips på hur du kan gå tillväga för att minska risken för kokning av hjärnan och stress hela sommaren.  Kom ihåg att det enda en stressig semester kommer att leda till är att du kommer att bli trött och ledsen och återvända till jobbet tröttare än du var när du gick på semester.

Himmel och hav blir ett – bild tagen i Skärhamn.


10 tips för en mer njutningsfull och avkopplande sommar:
1. Om du inte har hunnit gå på semester än: Börja varva ner före! Använd sista veckan före semestern åt att försöka komma i semesterstämning. Kanske har du fullt upp på jobbet, men måste allt verkligen göras nu? Ta bort det som inte är absolut nödvändigt. Passa också på att ta det lugnt på kvällarna och/eller efter jobbet. Allt kan inte göras på en gång och om du jobbar hela dagarna behöver du ta det lugnt på kvällen. Genom en så enkel handling som att inte boka schemat fullt fram till semestern börjar kan du börja ledigheten lugnare. Därigenom slipper du dessutom att ägna de första semesterveckorna bara åt att komma ner i varv.

2. Lämna många luckor i semesterplaneringen! Inse att fyra veckors semester inte är en livstid. Du kommer inte att hinna göra allt du tänkt, och även om du skulle hinna så kanske du inte bör göra det. Även trevliga saker och göromål tröttar ut en, även om man orkar med fullt upp med roliga saker längre. Unna dig att ”vara lat” och ligg och läs eller lyssna på radio en hel dag, eller gärna flera.

3. Låt bli att klumpa ihop att du måste göra allt som de runtomkring dig gör! De är liksom du enskilda individer och de hinner inte alls allt de heller, även om det känns så. Vi har lätt att se att en vän gör si, en gör så, en granne klipper gräset och en annan målar huset och vips så tänker vi att vi borde göra ALLT det, vi också. Ju förr du inser att det inte går desto bättre. Är det så farligt om huset inte målas idag heller? Kan inte gräset få växa en dag till? Och är det inte roligare att göra ett fåtal saker som du har valt att göra än att göra allt som alla andra gör?

Vissa blommor står själva, andra i grupp. Som människa
måste man ibland gå lite själv för att må bra!

4. Välj och stå för dina beslut. Många använder semestern till att hälsa på nära och kära, vilket är väldigt fint och säkerligen ofta trevligt. En fråga man bör ställa sig är om alla släktingar måste hälsas på just i sommar? Kanske bor en gammelfarbror och trevligaste kusinen så pass nära att de går att hälsa på över en helg istället längre fram? Välj ut ett fåtal släktingar att besöka under semestern. Eller bjud in alla du vill träffa på en gigantisk knytkalas-picknick så kan du klara av att träffa alla på en dag istället för att ägna veckor åt att träffa dem. Bestäm vad som passar dig och stå för dig. Semester ska vara vila, inte extra stress!

5. Låt det spontana vara spontant! Vissa människor är spontana, och gillar det. Andra behöver mer planering för att trivas. Semestern är ett bra tillfälle att vara den du är. Tvinga dig inte till spontanitet om det gör dig nervös! Planera heller inte varje sekund om du gillar spontanitet. Detta är DIN semester och utöver några kompromisser för att semestra med den eller dem du tycker om bör du göra ditt bästa för att få den som du vill ha den.

6. Stäng av mobil och dator! Vi har hört det förut och jag vill säga det igen. Att ständigt vara uppkopplad och kunna nås överallt är stressande! Stäng av datorer och telefoner under perioder i sommar – jag vågar lova att det inte kommer att skada någon. Däremot kan det leda till viss abstinens efter att vara uppkopplad. Abstinensen i sig borde vara en tillräcklig varningssignal för att det verkligen var dags att stänga av. Upptäck så mycket annat man kan göra när man inte är uppkopplad. Se naturen omkring dig, lyssna på ljuden i skog, vid hav och i städer och bli ett med där du är. Känslan är förbluffande härlig!

7. Kramas! Övrig tid under året kan det kännas som att man ständigt är på väg någon stans och huvudet är redan på det där mötet eller löser det där problemet som man tampats med i veckan. Närhet med dem man tycker om blir svårt när man i tanken befinner sig långt borta. Se dina nära och kära i sommar och lyssna på vad de säger. Krama dem hårt och känn hur härligt det är att bara kramas utan att vara på väg någon annanstans. Återupptäck varför du tycker så mycket om just den eller de personerna. Att närhet i sig minskar stressen är en ren bonus.

8. Låt bli att gnälla och öva på att acceptera! Få saker är så uttröttande som att gnälla eller lyssna på andras gnäll. Försök att dra ner på gnällandet i sommar. Blev inte vädret som du tänkt? Byt plan! Om regn är dåligt väder kan det fortfarande bli en mysig regndag om man bygger kojor i sängen eller soffan och läser, spelar spel, lyssnar på musik eller ser på film. Att bada i regn är för övrigt helt fantastiskt. Lås dig inte vid saker som väder eller andra människors negativitet. Håll huvudet högt och tänk nytt. Positivt tänkande må inte hjälpa mot allt, men många triviala saker kan bli roligare och lättare att hantera om man byter fokus. Gör det du kan åt olika situationer och acceptera när inget mer kan göras. Så lätt att säga, så svårt att göra, men prova!

Slappna av på uteplatsen eller balkongen (egen eller hemma hos vänner
och bekanta)
– ett enkelt sätt att behålla semesterkänslan.

9. Behåll semesterkänslan! När semestern är över (tyvärr tar den slut…) är det lätt att plötsligt se allt man inte har gjort som man trodde att man skulle ha hunnit göra. Det är lätt att låta en känsla av otillräcklighet krypa sig på, parallellt med att det känns tungt att vara instängd på ett jobb hela dagarna igen. Försök att slå bort otillräcklighetskänslorna! Jag vet att det inte är lätt men känslan av otillräcklighet är lite som att gå runt med dåligt samvete – det leder inte till något men det tar oerhört mycket energi. Acceptera att du har haft semester och att allt som du har orkat göra utöver att ligga och vila har varit bonus. Gör nu likadant som veckan före semestern – vila och ta det lugnt efter jobbet och behåll semesterlugnet. Snart kommer du in i vardagslunken igen men det finns ingen anledning att stressa in i den.

10.  Dokumentera! Ägna gärna en liten stund i slutet av semestern eller efter semestern åt att sammanfatta vad som har varit bra under ledigheten och vad som har känts mindre bra. Det kan vara bra att ha svart på vitt till kommande ledigheter. På så vis slipper du att göra om samma tråkigheter nästa år och kan fokusera ännu mer på det roliga.

Ovanstående tips kan kanske kännas pompösa och pek-pinneliknande. Detta är inte min avsikt. Jag hoppas bara att vi alla försöker att vara lite snällare mot oss själva på semestern. Passa på att vila, njut och gör sådant DU vill. Och om du stänger ner datorn över sommaren hoppas jag att vi hörs i höst igen (även om jag kommer att blogga lite då och då i sommar med – för att jag vill 🙂 ).

Sommarkramar till er som läser!  

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s