2012 – Det snälla året?

Ett nytt år har börjat och jag gissar att många ser ett nytt år som startskottet att börja ett helt nytt liv som exempelvis kan vara mer hälsosamt eller som leder till att du blir lyckligare. Vissa väljer att fokusera på att börja träna för att bli mer hälsosamma, andra väljer att hoppa på en bantningskur för att snabbt komma i form inför badsäsongen 2012. De allra flesta som vill förändra sina liv snabbt sätter dock upp så höga löften och mål att de omöjligtvis kan lyckas nå ända fram. Detta är i sig inget konstigt – vi vill ju så mycket! Problemet är att vi inte får mer tid och/eller energi bara för att vi har viljan (även om den kan hjälpa mycket).

Hur kan du göra för att nå dina mål?
Det bästa sättet för att lyckas nå just dina drömmar är att sätta upp ett realistiskt huvudmål som du försöker att nå stegvis genom att sätta upp många små, realistiska och mätbara delmål.  Som exempel kan nämnas att om du vill bli mer hälsosam i stort (vilket i sig är ett väldigt abstrakt och svårdefinierat mål) kanske du sätter som första delmål att se till att vid varje måltid äta en grönsak. När du har lyckats nå dit kanske mål nummer två är att äta två olika grönsaker vid varje måltid. När grönsaksätandet har blivit en vana kanske du väljer att lägga in 10 minuters promenad om dagen som nästa mål att nå. Sedan bygger du själv på med delmål utifrån hur mycket tid du känner att du kan lägga på att bli mer hälsosam och beroende på i vilken riktning du vill vara hälsosam (genom kost, motion, mental träning, mer sömn eller liknande).

På kort sikt kanske det känns som att du står stilla och stampar, men när du sedan ser tillbaka på 2012 blir det tydligt att du har nått många mål och på så vis kommit en bra bit på vägen mot ditt mer hälsosamma liv. Allt ska inte göras på en gång eftersom förändringar måste få ta tid. Därför behövs just tid för att se att man faktiskt har lyckats åstadkomma en förändring. 

Mitt mål för 2012
Ett av de stora mål jag sätter upp för 2012 är att vara snällare mot mig själv. Vi är många som har svårt att säga nej, som vill vara överallt samtidigt och som kanske säger ja till saker eftersom det är roligt, för att vi känner att vi borde eller för att det känns som att vi måste. Medan vi försöker att göra allt på en gång, samtidigt som vi har dåligt samvete över allt vi inte gör, glömmer vi ofta bort oss själva.

Om vi tittar i backspegeln kan vi se att den vi har varit minst snäll mot har inte varit de få människor som vi har sagt nej till, utan  mot oss själva som vi konstant säger nej till utan att reflektera över det. Att prioritera sig själv upplevs ofta som egoistiskt och lite elakt; det är åtminstone så många av oss tänker om vi åsidosätter andra för att få egentid. Frågan är om vi själva anser att de få människor omkring oss som lägger in egentid i almanackan faktiskt är egoistiska?

Den 9 september varje år har jag lagt in en dag som jag kallar för Våga vägra dåligt samvete-dagen. Dagen kom till efter att jag hade uppmärksammat hur många fantastiska människor omkring mig som går runt och mår dåligt för att de inte hinner allt de anser att de borde eller måste. Dagen var tänkt att vara en fristad för alla duktiga människor då de kunde göra vad de själva ville och vara lite ”egoistiska”, samtidigt som de försökte att inte ha dåligt samvete över det.

I år vill jag göra detta större genom att försöka att få hela 2012 att bli ett år som vi inte bara ägnar åt att vara snälla mot andra (vilket i sig är ytterst hedervärt och svårt nog) utan att prioritera att vara snälla mot oss själva också.

För dig som tycker att detta känns egoistiskt, asocialt och snålt vill jag uppmärksamma dig om att ingen kommer att tacka dig för att du blir fysiskt och psykiskt slutkörd av att hjälpa alla utan att själv få återhämtning. Du blir gladare om du är snäll mot dig själv och först då kan du verkligen hjälpa andra i det långa loppet. För inte skulle du väl köra så hårt med dina vänner och din familj som du gör med dig själv?

För att nå sina mål behöver man ta ett steg i taget – lite som när
man hoppar på en sten åt gången för att ta sig över en bäck.

Konsten att sätta upp delmål för att bli snällare mot dig själv 
Börja med att avsätta 30 minuter 1 gång i veckan (skriv in det i kalendern så att du bokar tiden!) och fundera över vad du har gjort den gångna veckan som har varit snällt mot dig själv och som har gett dig energi och glädje. Skriv ner det. Fokusera på det positiva och skriv inte in alla de gånger då du har åsidosatt dig själv!

När de där 30 minuterna per vecka har blivit till en vana, kan nästa steg bli att dagligen försöka att skriva ner 1-3 saker som har gjort dig glad eller tillfällen där du har varit snäll mot dig själv under dagen. Behåll dock 30 minuter per vecka då du sammanfattar och kompletterar de korta anteckningarna från varje dag.

Efter 5-10 veckor (beroende på hur långt du känner att du har kommit) med skrivande och funderande är det dags att läsa igenom det du har skrivit och försöka att upptäcka mönster i vad just du tycker är snällt mot dig själv och vad som gör dig glad.

Avsätt sedan de där 30 minuterna per vecka (eller en liten stund till om du kan prioritera in tid för det) till att göra just det där som får dig att må bra, som gör dig glad och som gör att du känner att du är snäll mot dig själv.

Fortsätt med fler delmål utifrån din egen målbild, exempelvis genom att prioritera att äta bättre, träna något roligt, gå och lägga dig tidigare, satsa på något roligt fritidsintresse eller hitta på något som du själv verkligen gillar att göra -ensam, med familjen eller med vänner. Kom ihåg att belöna dig själv för att du kämpar på med att förändra din tillvaro till det bättre!

Efter ett halvår är jag säker på att du kan se tillbaka på en första halva av 2012 som har känts lite gladare och lite härligare. Eftersom glädje och leenden är smittsamma finns det även en chans att din familj och dina vänner verkar lite gladare när de träffar dig också; det låter väl som en trevlig bonus 🙂 ?

Jag hoppas att ni har fått en fin start på 2012 och att ni försöker att vara lite extra snälla mot er själva under året, oavsett vilka era nyårslöften är. Det har ni med all säkerhet förtjänat! 

2 thoughts on “2012 – Det snälla året?

  1. David

    Hej Linda!

    Vill bara säga att jag gillar detta inlägget! 🙂
    Har funderat i liknande banor själv på sista tiden. Tror att det är många av oss som sätter lite för stora krav på oss själva. Att lämna lite tid för sig själv är nog bra för alla i slutändan. 🙂

    Kan även rekommendera en titt på den här länken då den tar upp liknande saker:

    Om det verkar intressant så har hon även skrivit en bok,
    ”The gifts of Imperfection”.
    Intressant och nyttig läsning (dock har jag inte läst ut den än).

    Ha det bra och lycka till med det snälla året!
    Kram
    /David

    Svara
    1. Linda Inläggets författare

      Hej David!

      Tack så mycket för din kommentar och för länk- och lästipset! Jag blir så glad av att få höra av läsare att ni gillar det jag skriver, det värmer verkligen så tack för att du förgyllde min dag :).

      Hoppas att du får ett fint och snällt 2012!

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s