Bokmässan 2011 och recension av ”Susanne Jonsson lagar mat i Go’kväll”

Förrförra helgen (ja, jag ligger lite efter med mina bloggginlägg, det händer lite mycket just nu…) var det återigen dags för Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Jag besökte mässan redan på torsdagen och ägnade i vanlig ordning en hel del tid uppe vid Kockteatern med att se kokboksförfattare laga och baka rätter ur sina kokböcker. Det är alltid lika trevligt att få se de kokboksförfattare man inspireras av på riktigt. Det sägs att en bild säger mer än tusen ord men inte ens de finaste kokboksbilder lyckas göra rättvisa av de roliga, kreativa och inspirerande författare som brukar husera på mässans Kockteater.

Vid området runt Kockteatern fanns som vanligt mängder av årets och tidigare års färgglada och fina kokböcker samlade i hyllor och stora högar. Jag blir ständigt lika förundrad över den bredd som finns inom svensk mat- och dryckeslitteratur. När man ser alla böcker på mässan är det inte längre särskilt svårt att tro på att det ges ut i genomsnitt en kokbok om dagen i Sverige.

En av de kokboksförfattare jag hade nöjet att se förra torsdagen var Heléne Johansson från Brunkebergs bageri i Stockholm. Hennes senaste kokbok ”Sötebröd” stod i fokus och på scenen bakade hon mazariner som åhörarna sedan fick provsmaka. Tomas Tengby stod bredvid henne på scenen och ställde frågor om allt från hur det kom sig att hon startade bageri till bakningsrelaterade frågor. Det blev en givande diskussion att lyssna på och det var härligt och inspirerande att se Heléne Johansson kavla, spritsa och prata samtidigt som hon gestikulerade en hel del (det var svårt att få bra bilder på det hela  eftersom hon inte stod stilla en sekund 😉 ).

En av de mysigaste kokboksförfattarna på mässan var annars Go’ kvälls egen Susanne Jonsson. På lugn norrländska diskuterade hon matlagning, sina erfarenheter som kock och en hel del annat med moderatorn Alexandra Zazzi. Åhörarna bjöds på en annorlunda variant av fredagsmys-tacos med pulled pork istället för köttfärs och söt popcornkaka istället för vanligt godis.

Genom mitt arbete som lektör för Bibliotekstjänst fick jag för ett tag sedan chansen att recensera Jonssons senaste härliga kokbok ”Susanne Jonsson lagar mat i go’ kväll”. Jag gissar att det är relativt få av er bloggläsare som läser BTJ-häftet och därför har jag tänkt börja med recensioner av en del nya kokböcker här på bloggen. Eftersom jag nu fick träffa författarinnan Susanne Jonsson på riktigt och passade på att ta en bild av henne och den nya boken, tänkte jag börja med att recensera hennes bok här nedan.

Recension av ”Susanne Jonsson lagar mat i Go’kväll”
Gällivarefödda Susanne Jonsson har en gedigen bakgrund som kock, kallskänka och konditor och har dessutom hunnit med att ta en magisterexamen i gastronomi och en examen i dryckeskunskap. Hon har tidigare givit ut tre kokböcker; Älg (2004), Viltsmak (2006) och Västerbottensost (2008).  Genom sin medverkan i det populära TV-programmet Go’kväll har Susanne Jonsson kommit att bli en av våra mest folkkära TV-kockar.

I den fjärde och senaste kokboken av den glada och mysiga Gällivarekocken får vi följa med bakom kulisserna till Go’kväll och även ta del av ett hundratal recept som hon har lagat i programmet. Här finns allt från förrätter, huvudrätter och efterrätter till smårätter, kakor, bröd och godis. Recepten är indelade efter årets fyra årstider och följer den senaste trenden inom kokboksvärlden att låta matlagning och bokupplägg följa våra olika säsonger och de råvaror som är som finast just då. Rätterna har tydlig inspiration från kök från vitt skilda delar av världen och i kokboken finner vi recept på bland annat popcornkaka, vårgrön ärtsoppa, banoffee pie, helgrillad lime och timjanlax, sensommartapas på svenska, rabarberkola, lime- och chilimarinerad älgstek, cajunkarré, fredagsmysbuffé, indisk middag, söderhavsmiddag och vaniljglass med whiskeychokladtryffel och salta jordnötter

Som en röd tråd genom bokens alla rätter går Jonssons eget uttryck ”att bekvämimpa”. Med detta menar författaren att man imponerar på andra med sin mat genom att den ser betydligt mer avancerad ut att laga än vad den faktiskt är. De fina bilderna i boken visar onekligen upp fina och färgsprakande maträtter och bakverk som ser svåra ut att lyckas med. Vid en genomläsning av recepten inser man dock snabbt att inget verkar vare sig särskilt krångligt eller svårt att laga. Detta gör ”Susanne Jonsson lagar mat i Go’kväll” till en ytterst användarvänlig kokbok som passar såväl nybörjaren i köket som den mer vane matlagaren.