Månadsarkiv: augusti 2011

Kom igång efter sommaren?

Häromdagen fick jag ett telefonsamtal från prenumerationsavdelningen till tidningen iForm. Som före detta prenumerant ville de nu ge mig ett extra bra erbjudande på en prova-på-prenumeration på sin nya, omgjorda tidning. Jag skulle även få en löparjacka för att, som försäljaren sa, ”få ytterligare motivation att komma igång med träningen igen efter semestern”. Eftersom jag tillhör den (lilla?) skaran som tränar minst lika mycket som vanligt under min semester (då har man ju mer fritid!) kändes det konstigt för mig att jag skulle komma igång med att röra på mig igen – jag har ju aldrig slutat!  

Jag inser dock att det antagligen är fler som ser till att vila upp sig ordentligt och avstår från att träna på semestern och jag ser verkligen inget fel med det heller. Överlag anser jag att vi borde vara snällare mot oss själva på semestern och släppa på alla måsten och krav. Vi svenskar verkar vara extremt bra på att fylla varje ledig sekund med aktiviteter och då behöver vi faktiskt semestern till att göra just ingenting för att återhämta oss.

Samtalet med iForm-killen fick mig dock att tänka i lite nya banor. Antagligen är det många som nu, efter semestern och i början av hösten, känner att det börjar bli dags att få rutin på motion och träning igen. Därför kommer här en lista på några förslag på träning att utföra om man inte känner för att stänga in sig i en kvalmig sal på gymmet eller lägga flera timmar i veckan på aktiviteter som mer känns som ett nödvändigt ont än en skön del av vardagen.

Gula höstlöv blandade med sommargröna på samma träd.

1. Gå en promenad! Även om elakt hårda regnskurar har farit fram med jämna mellanrum här i Göteborg de senaste veckorna kommer det faktiskt riktigt skönt soliga sensommarstunder också. Om du har möjlighet så passa då på att gå ut och gå en sväng. Rask takt ger skönare känsla i kroppen efteråt men egentligen spelar det inte så stor roll hur du går utan bara att du gör det. Om man har hållit sig ganska stilla under semestern är det bara bra för kroppen att få börja mjukt. Känns det tråkigt att promenera själv tycker jag att det bästa är att dra med en rolig vän ut som kan lätta upp det hela. Att lyssna på uppiggande musik eller en ljudbok är också bra sätt att skoja till promenaden.

2. Dansa! Sätt på bra musik hemma, gå ut till ett ställe där det spelas dansant musik eller ta med mp3-spelaren ut och dansa ute! Att dansa är roligt och det behöver varken vara koreograferade danser eller särskilt snyggt för att det ska vara bra träning. En av de stora fördelarna är att det faktiskt går lika bra att dansa själv som med andra; förutsatt att man inte vill dansa pardans förstås 😉 . 

3. Gå/Spring hinderbana! Utnyttja skogar, parker, stadsmiljö eller annan terrräng och försök att hitta en naturlig hinderbana i det du ser. Att klättra över grenar, gå balansgång på trottoarkanter eller nedfallna träd och att hoppa över vattenpölar, stenar och (låga) bänkar är faktiskt riktigt roligt (betydligt skojigare än att bara springa). Om man tycker att ordet ”träning” känns trist kan man se det här som ett lite mer spännande sätt att ta sig från punkt A till punkt B. Inspiration till hur (extrema) hinderbanor kan se ut och hur man kan tänka finns i massor om du söker på ”Parkour” på exempelvis Youtube. Men som nybörjare bör man kanske hålla sig till lite mer lättforcerade hinder än höga stängsel och väggar…

Kanske finns det några bra hinder att ta
sig över på andra sidan av denna gräsplätt?

4. Spela frisbeegolf! Ta dig till ett ställe med frisbeegolfbana och utmana dig själv och/eller någon kompis i frisbeegolf. Om det saknas bana där du bor går det jättebra att själv hitta på ”mål” för frisbeen. Räkna antalet kast som krävs för att komma till målen och välj själv hur många mål du vill ha. Annars är det kul att använda frisbeen istället för en boll och göra en variant av handboll ute med två lag och mål. Eller tävla i vem som kan kasta iväg frisbeen längst.

5. Dra ihop ett gäng trevliga vänner och spela brännboll/fotboll/valfri gruppaktivitet som känns rolig! Försök gärna att värma upp lite innan eftersom de snabba ruscherna i exempelvis brännboll lätt kan ge sträckningar om man är otränad. Kom ihåg att du gör det för att det ska vara roligt. Extrema tävlingsmänniskor som hånar och psykar sina motståndare gör ingen glad så strunta i att bjuda med dem!

6. Simma! Går att göra både ute (om man inte har något emot lite kallare vatten så går det fortfarande…) och inne och variera med olika simstilar och tempo. Simning är kanonbra träning samtidigt som det är avkopplande och skonsamt för lederna.

Rönnbär påminner mig alltid rönnarna på skolgården till
låg- och mellanstadieskolan jag gick i när jag var liten…

7. Lek! Passa på att vara lite barnslig; återuppliva gamla barndomsminnen och hoppa hage och hopprep, lek tafatt, dunkgömme och kurragömma. En del lekar går finfint ett göra på egen hand, andra blir roligare med en eller ett par kompisar. Om du har barn, barnbarn, syskonbarn eller liknande är det förstås roligast (och jobbigast!) att leka med dem. I synnerhet små barn kan ha en beundransvärd energi… 

8. Bowla! Om det regnar ute är det skönt att kunna hålla sig inne och göra något roligt. Att det kan ses som lätt fysisk aktivitet behöver man inte tänka på, eller så kan man se det som en ren bonus 🙂

Härlig nedförsbacke (med lite trafik) att cykla nedför.

9. Cykla! Sensommar och tidig höst är perfekt cykeltid rent temperaturmässigt. Cykla till jobbet, affären eller varför inte göra en cykeltur i en naturskön och avkopplande omgivning? För större utmaning och mer träning är naturligtvis kuperad terräng och framför allt uppförsbackar att föredra, medan nedförsbackar och släta cykelvägar passar bättre om man vill cykla mest som avkoppling.

10. Städa! Jag vet, inte det roligaste man kan göra… Men om man städar med stora rörelser och torkar golvet frenetiskt ger det jättebra träning. Prova att sjunga samtidigt så blir det både roligare och jobbigare. Ett rent hem får man på köpet (eller om det är träningen man får på köpet; man väljer själv hur man vill se det 🙂 )

Cupcakes- och whoopie pie-kurs för möhippa 20 augusti

Rosavit cupcake med glittrigt strössel i vitt, rosa och silver samt söta små sockerpasta-blommor.

I lördags var det återigen dags att för möhippekurs i Göteborg för ett glatt gäng tjejer. Den blivande bruden (för dagen klädd i en vit spetsklänning och en rosafjunig-tiara)visade sig vara en riktig specialist på bakning och dekorering och därför bestämde sig möhippegänget (i samrådan med mig) för att låta henne prova på att baka whoopie pies medan de själva fick dekorera cupcakes.

Den här gången tog jag således med mig ingredienser till chokladwhoopie pies samt till dumlefluff, utöver de vanliga cupcakesdekorationskurs-ingredienserna. Som tur var hade dagens huvudperson aldrig gjort vare sig whoopies eller fluff tidigare men som den bakningstalang hon var blev det så klart superfina whoopies på första försöket :). Extra fina blev de när hon dekorerade kanten på kakorna med olika sorters strössel och färgat socker.

Chokladwhoopie pies med dumlefluff. Superfina!

Rosa blomsteräng

I vanlig ordning hade jag till cupcakesdekorationskursen med mig en bärfrosting och en vaniljfrosting som tjejerna fick spritsa på choklad- och vaniljcupcakes. Jag hade även med en hel del strössel och sockerpasta som de kunde göra dekorationer av för att pynta bakverken ytterligare. Jag fyller ständigt på med mer dekorationsmaterial i mina lådor och nytt för denna gång var små tuber med glitterglasyr som förgyllde flera av de fina cupcakesen i lördags 🙂 .

Cupcakes på rad i många olika finfina skepnader och stilar.

Om mitt strössellager mot förmodan hade trytit hade det dock inte varit någon katastrof i lördags eftersom den blivande bruden hade en hel kökslåda fylld med inspirerande dekorationsmaterial! Det är inte ofta jag träffar på någon med mer strössel och ”kakbling” än jag har men här träffade jag nog min överman 😉 Det är alltid lika roligt att träffa på andra baknings- och dekorationsintresserade tjejer (och killar med såklart men jag har inte träffat så många som är så inne på just kakdekorering…)

Nedan har jag samlat fler bilder från lördagens kurs samt kommenterat några av de dekoreringsidéer som tjejernas cupcakes visar prov på.

Cupcakes i långa rader.

Fjärilar- och blommor i sockerpasta, samt strössel och
mandelflagor gör underverk med vilken kaka som helst 🙂

Sockerpasta kan användas till att täcka cupcaksen när de har frostats
och därefter kan man dekorera det släta sockerpasta-lagret.
Lite text på kakorna blir både kul och annorlunda.

 

Det är lätt att göra snygga cupcakewrappers med hjälp av kanten
på tårtpapper. Matcha gärna färgen på dina cupcakewrappers
med strössel- eller frostingfärgen för en fin helhet.

Hjärtan-strössel är kalsasfint året om och inte bara på Alla hjärtans dag.
Man kommer långt med bara lite frosting och fint strössel.

Blommor, blad och mandel.

Som ni ser var det ett riktigt kreativt gäng tjejer som jag hade nöjet att träffa i lördags och  jag tycker verkligen att de kan vara mer än nöjda med de finfina bakverk de skapade. Det är alltid en fröjd att se hur mycket fint man kan göra på ett par timmar och hur olika alla cupcakes blir i slutändan.

Tycker du också att det verkar roligt att gå en cupcakesdekorationskurs? Eller är du kanske mer intresserad av att lära dig baka andra kakor och bakverk? Oavsett vilket kan jag skapa en skräddarsydd kurs för just dig! Jag har kurser för allt ifrån enstaka privatpersoner till kompis- och arbetsplatsgäng, möhippegäng, kick-offer, föreningsträffar och konferenser. Hör av dig till mig på livsaptit@gmail.com eller 073-810 35 15 så berättar jag gärna mer om mina kurser och vad jag tror kan passa dina behov.

OBS! Du har väl inte missat att jag även erbjuder ett gäng olika trevliga kurser i macarons-, cupcakes-, whoopie pie- och allergivänlig kakbakning för Medborgarskolan i Gislaved och Göteborg? Kika gärna in på deras respektive hemsidor för mer information och anmälan.

Vinnaren i Livsaptits tävling!

Semestern är över och jag har börjat arbeta igen. Jag trodde att tiden skulle snigla sig fram efter en så härlig semester som jag har haft med lugna dagar i Småland och på västkusten och en härlig semester i Dublin, men till min stora förvåning går tiden snabbt när man arbetar också 😉 !

Nu har det äntligen blivit dags att tillkännade vinnaren i Livsaptits tävling som pågick mellan den 30 juli och 10 augusti. Fyra bidrag var med och tävlade och jag tycker att det var härliga picknick-tips allihop! Sofias tips att ta med en mixerstav ut var helt nytt och spännande ”tänk” för mig och Mias uppmålade bild av en äng i solsken blir man ju alldeles varm av att läsa om. Elin och Fos realistiska syn på det svenska sommarvädret resulterade i ett tips om en mysig inomhus-picknick och Enas härliga picknick vid vattnet med pajer och matmuffins hade jag gärna följt med på.

Eftersom jag tyckte att det var svårt att välja ut en vinnare, bestämde jag mig för att lotta mellan tävlingsbidragen. Jag skrev en lapp med varje deltagares namn och lade lapparna i en skål.

Sedan drog jag en lapp och jag har nu det stora nöjet att få annonsera vinnaren i Livsaptits 2 års-tävling:

Tack till er som deltog i tävlingen och ett stort grattis till Ena som har vunnit den fina kokboken ”Mat under bar himmel”. Boken kommer att skickas hem till dig inom kort 🙂 .