Näringsvärden i mat och kostrådgivning

Funderar du ibland över hur mycket näring maten du äter egentligen innehåller? Många tycker att det är svårt att hålla reda på hur och vad man ska äta och vad man helst ska undvika. Risken med detta är att man börjar se mat och näring som ett nödvändigt ont med en massa problem, istället för att se det som något njutningsfullt och roligt.

Jag tror stenhårt på att man bör äta varierat och äta lite av mycket istället för mycket av lite. Om man exempelvis äter lite bladgrönsaker, lite kött, lite rotfrukter, lite grädde, lite frukt och lite godis, utgör den lilla mängden godis inte några större problem för hälsan. Om man istället väljer att äta mycket godis, mycket chips och mycket glass får man inte plats med så mycket mat som innehåller större mängder näring, vilket givetvis är mindre bra.

Till vardags tycker jag inte att man bör stirra sig blind på näringsvärdestabeller utan hellre försöka äta varierat från dag till dag. Då och då kan det dock vara bra att fundera över vad man äter och om man får i sig så mycket näring man behöver. Detta blir naturligtvis extra viktigt om man tränar mycket eller vill gå upp eller ner i vikt.

Om man vill kika på näringsinnehållet i en lång rad av våra vanligaste livsmedel kan man utnyttja Livsmedelsdatabasen som finns på Livsmedelsverkets hemsida. Här fyller du enkelt i de livsmedel du funderar över innehållet i och kan välja att få upp näringsvärdestabeller för just den mängd av livsmedlet som du brukar äta. Näringsvärdestabellen kan sedan sparas i Excel  om man vill kunna jämföra olika livsmedel senare utan att vara inne på Livsmedelsdatabasen.

För dig som vill ha en mer exakt näringsberäkning av hur du äter och hur bra ditt energi- och näringsintag stämmer överens med just dina behov, kan jag hjälpa dig med en närings- och aktivitetsberäkning. Du får då skriva en aktivitetsdagbok och en matdagbok under tre dagar, där du skriver upp hur mycket du rör på dig och precis allt du stoppar i dig under tre dagar. Därefter näringsberäknar jag matdagboken i ett näringsberäkningsprogram och gör en sammanställning med förslag på eventuella förbättringar för just dig. För mer information om detta är du varmt välkommen att maila mig på livsaptit@gmail.com .

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s