Veckans matmyt: En kopp kaffe före träning ökar fettförbränningen under passet

Jag ber er att vänligen observera att denna matmyt skrevs 2009 och att mycket har hänt inom forskningsområdet kost- och hälsa sedan dess. Jag ber er därför att ta hänsyn till att denna matmyt, liksom övriga, bygger på den kunskap vi hade om livsmedel, kost och hälsa år 2009 och att jag av hänsyn till att vi hela tiden lär oss mer och mer om dessa områden har bevarat matmyterna som jag skrev dem då. För aktuell forskning och dagens kostråd vill jag hänvisa till Livsmedelsverket samt till aktuella pålitliga studier om näringslära (nutrition) och hälsa som man bland annat kan söka på i databasen PubMed. Läs även gärna detta inlägg om källkritik och om vad man bör tänka på när man läser om ”nya rön” och ”senaste forskningen” i media – i synnerhet kvällspressen tolkar forskning lite som de vill och sällan rätt…

Myt:
En kopp kaffe före träning ökar fettförbränningen under passet.

Sanning:
Om man dricker en kopp kaffe innan man ger sig iväg och tränar så har det ingen större effekt på kroppens fettförbränning. Det finns dock studier som har visat att om man dricker stora mängder kaffe före träning så kan det ha effekt på förbränningen, i synnerhet vid konditionsträning. Eftersom det rör sig om så pass stora mängder kaffe i förhållande till den effekt det ger är det inte ett särskilt effektivt sätt att försöka öka sin förbränning på. Enbart träningen utan föregående kaffedrickande ökar förbränningen så pass mycket att det blir irrelevant med den lilla ökning som mycket kaffe kan ge. Att träna en liten stund extra kan således ge större utdelning.

Anledningen till att kaffe ökar fettförbränningen i kroppen är framför allt för att det innehåller mycket koffein, vilket man även hittar i te, sportdrycker och vissa läskedrycker. Koffein är dessutom upppiggande, vilket också kan utnyttjas vid träning. Tidigare klassades koffein som dopingpreparat inom idrotten, men numera har kaffe och liknande koffeinrika livsmedel strukits från listan över otillåtna preparat.  Om man känner att man kan träna bättre och mer fokuserat genom att dricka lite kaffe innan man tränar så kan man gott och väl göra det. Men om man förväntar sig mirakeleffekt på förbränningen på grund av lite kaffe så kommer man att bli besviken.

När det gäller kaffe så rapporterades det i förra veckan att tre till fyra koppar kaffe eller te dagligen kan bidra till minskad risk för att utveckla diabetes typ 2. Intressant nog så visade denna studie att effekten blev bäst när studiedeltagarna drack koffeinfritt kaffe. Eftersom koffein kan vara blodtryckshöjande, utöver att det ökar förbränningen lite och är uppiggande, så kan det vara bra att begränsa intaget av koffeinrika drycker.

En sammanfattning av studien och resultaten hittar du här. Förra måndagen rapporterade Dagens Nyheter om den nya studien, så om du hellre vill läsa om studien på svenska så finns artikeln här.

Trolig bakgrund till myten:
En trolig bakgrund till myten är att kaffe faktiskt ökar fettförbränningen lite, vilket innebär att det egentligen inte är ett falskt påstående. Det som inte har kommit med i sammanhanget är hur mycket kaffe man behöver dricka för att det ska ge effekt, vilket är viktigt att veta. Eftersom kaffe inte är skadligt (om man inte dricker stora mängder) så gör det inte heller något att dricka en kopp före träning, även om det inte ger så stor effekt som man kanske vill.