New Orleans

Trogna läsare lade antagligen märke till att det inte skrevs ett enda inlägg här på bloggen under förra veckan. Det hade sin naturliga förklaring eftersom jag var och hälsade på pojkvännen i New Orleans hela veckan och kom hem först nu i tisdags.

Jag har inte rest särskilt mycket i mitt liv, åtminstone inte utanför Sveriges gränser. Eftersom det var första gången jag flög på egen hand så bestämde jag mig snabbt för att tillåta mig att vara riktigt turistig under hela resan. Om man är turist tycker jag att det är fullt tillåtet att promenera omkring och ta kort på flygplatser, så det gjorde jag. En av mellanlandningarna under resan var på flygplatsen i Charlotte i North Carolina. Denna flygplats var oerhört mysig med många vita gungstolar att sitta och vänta i, samt en pianist som satt och spelade på en blank svart flygel i mitten av flygplatsen där många matställen också fanns samlade.

På Charlottes flygplats hade de julpyntat så fint, och där fanns bland annat den här underbart vackra ”granen” gjord av röda julstjärnor och murgröna.

Hur ofta ser man så här vackra fuskgranar i Sverige?

Min första resa till USA blir med all säkerhet inte den sista. New Orleans var mysigt och varierande med en hel del saker att se. French Quarter var det mysigaste området med fullt av antikvitetsaffärer på den välkända Royal Street och proppfullt med jazzklubbar och barer på klassiska Bourbon Street. Vart man än gick i området så satt det musiker och sjöng och spelade, vilket jag verkligen gillade. Dessutom var de allra flesta husen smyckade med massor med gröna klängväxter och smidesjärnsdekorationer i olika fina mönster, vilket bara gjorde mysintrycket större.

Ett helt vanligt hus i French Quarter.

En kväll var vi ute på Bourbon Street och besökte ett par olika barer samt satt och lyssnade på livejazz på en annan bar/pub. Trots att det var en vanlig onsdag så var det fullt med folk ute på gatorna och butikerna längs med gatan var öppna hela kvällen. I några av butikerna fanns det hela väggar fyllda med maskeradmasker i regnbågens alla färger, och vi var så klart tvungna att prova några stycken.

Masker, souvenirer och fjäderboor i mängder av olika färger. Riktig karnevalsstämning!

En av barerna vi var på hette Pat O’Briens, och där serverade de bland annat drinken Hurricane, som är typisk för New Orleans och för just den baren. Några i det sällskap vi var ute med beställde denna knallröda drink som görs på ljus rom, mörk rom, ananas-, apelsin- och tranbärsjuice och toppas med maraschino-körsbär och skivor av apelsin, citron och andra frukter. Drinken var ganska söt men också väldigt stark, så det var ingen vid vårt bord som klarade av att dricka upp ett helt glas; drinkarna var verkligen enorma!

Hurricane New Orleans style.

Under veckan åkte vi runt en del i staden och hann med att besöka såväl City Park, Garden District, New Orleans Museum of Art, se en riktig ångbåt på Mississippifloden och gå omkring på Aquarium of the Americas.

Ångbåten Natchez och Mississippifloden.

På akvariet såg vi massor med olika fina fiskar samt hajar, sjöhästar, sjödrakar, pingviner och en kanonsöt havsutter som simmade omkring på rygg och klappade sig själv på magen och på kinderna. Där fanns även en vit alligator, och jag har aldrig sett någon sådan tidigare. Han låg helt stilla och såg trött ut, så det var nästan så att man undrade om han verkligen levde…

Ett säkert tecken på att man är en tvättäkta matnörd är att man tycker att den här alligatorn ser ut att vara gjord av vit choklad… 😉

Under veckan besökte vi också några köpcenter och stormarknader. Det är alltid roligt att traska omkring i mataffärer i andra länder och se vad det finns för mat där. Innan jag åkte hade jag hört att det var svårt att hitta frukt och grönsaker i USA, samt att det var jättedyrt om man hittade något. Jag tyckte inte alls att det var något problem att hitta sådant i mataffärerna, vilket jag upplevde som positivt.

Stormarknaden Walmart hade det mesta, och då inte bara i matväg. Alla som handlade där åkte så klart bil dit…

En annan fördel med New Orleans var att det var fullt med restauranger och små caféer överallt, vilket så klart passade utmärkt för ett matfreak som jag 😉 .  Jag passade på att ta del av den amerikanska matkulturen, vilket innebar att jag till och med åt friterad potatis (vilket jag aldrig gör hemma) och, hör och häpna, friterad cheesecake (vilket faktiskt var ganska gott)!

Friterad cheesecake med jordgubbar och vispad grädde.

De som känner mig väl vet att jag aldrig har varit särskilt förtjust i just friterad mat. Men eftersom jag är av åsikten att man inte har lärt känna ett land förrän man har ätit det som landets egna invånare äter, så var jag ju tvungen att prova. Under veckan blev det även panpizza på ett köpcenter, laxrulad fylld med strimlat krabbkött, sushi på en finfin restaurang och stora smörgåsar med massor med strimlat kött på innestället Butcher.

Spenat- och kronärtskockspizza på The Esplanade Malls Food court.

Sushiris med laxrulad fylld med strimlat krabbkött, riktigt mumsigt!

Sushi på finfin sushirestaurang i Metarie. Friterat ”strössel” i och på sushin gjorde den verkligen annorlunda från sushin jag har ätit i Sverige.

Köttsmörgås fylld med rökt, strimlat fläskkött och coleslaw, serverad med potatissallad.

Utöver sådan här ganska typisk amerikansk mat hann vi även äta lite lättare, men ändå matiga, sallader. På ett italienskt café åt vi tonfisksallad och drack iste till. Just iste var väldigt vanligt som dryck i New Orleans, och hallonisteet jag smakade på var jättegott och svalkande. Jag kan tänka mig att det passar ännu bättre en riktigt varm sommardag.

Halloniste, mums!

Italiensk tonfisksallad med avokado, citrus- och örtdressing och parmesanost.

Ceasarsallad på Gazebo Café i French Quarter.

Vi hann även fika en hel del under semestern. Precis som förväntat så var inte kaffet någon jättehit på de flesta ställena, men vissa caféer överaskade med att ha helt okej kaffe. Det blev en del stora muffins till kaffet, och en dag testade vi franska munkar överpudrade med massor av florsocker som kallades beignets Detta bakverk är det enda som serveras på det klassiska caféet Café du Monde som är känt för just sina beignets med café au lait. Personligen så tyckte jag inte att beignets var så värst gott, men eftersom det rörde sig om söta, friterade degknyten så var det inte så förvånande. Alla muffins vi testade tyckte jag dock om, till och med citronmuffins med vallmofrön, vilket verkar vara vanligt i USA.

Kaffe och franska munkar, så kallade beignets.

Utöver all mat tyckte jag att det var roligt att äntligen få se lite av hur USA är på riktigt och inte bara på film. Under besöket på New Orleans Museum of Art, där de hade en utställning om Walt Disney och några av hans filmer, fick jag veta att den senaste Disney-filmen, The Princess and the Frog, utspelar sig i New Orleans. Eftersom det alltid är extra roligt att se filmer som utspelar sig på platser man har sett i verkligheten (även om filmen råkar vara tecknad) så ser jag verkligen fram emot att se den nya Disney-filmen.

Det var också roligt att komma till USA så pass nära jul och se alla fina juldekorationer i köpcentrum och på stan. Trots att det inte var direkt vinterväder i New Orleans så kom jag ändå i julstämning tack vare alla fina och överdådiga dekorationer.

Julgran överöst med pynt i ett köpcentrum i centrala New Orleans.

3 thoughts on “New Orleans

1. Magdalena (KoF)

Jäklar va coolt med ”blomgranen”. Å den andra var såå fin. Verkligen tjusig! Blir helt galen när jag ser sådana granar eller nåt annat julpynt för den delen. Julgalen? Jajamensan! 😉
    Måste säga att jag är avundsjuk för är det någonstans jag vill till i USA är det just New Orleans. Gå runt och titta på alla vackra hus för att sen sätta sig på nåt blueshak. Söta bakverk är inget för mig men helt klart ska man ju testa. Roligt! Välkommen tillbaka till kalla sverige 😉

Svara
  2. Linda Inläggets författare

Magdalena:
    Tack! Det var inte så jättekul att komma hem till mörker o kyla igen, men det blir ju lite mer julstämning när det är lite kallt… 🙂

Ja,visst är blomgranen häftig! Jag tycker att det är härligt med lite julgalenskap, tänk vad trist livet vore hela vintrarna om man inte tyckte om julen!

Jag tycker absolut att du ska åka till New Orleans, där är en härlig stämning med all musiken. Resan kostade inte så mycket heller faktiskt. Men för att få riktig karnevalsstämning bör du nog åka dit under Mardi Gras-festivalen som är i slutet av februari någon gång. Jag kan tänka mig att det är kanonroligt!

Terese:
    Tack så mycket för berömmet :)! Visst var det spännande att flyga själv, samtidigt som det var lite skönt att inte ha någon annan att anpassa sig efter på hela resan 😉 . New Orleans var verkligen mysigt, så om du funderar på att åka dit så gör det!

Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )