Veckans matmyt: Naturgodis är mycket nyttigare än vanligt godis

Jag ber er att vänligen observera att denna matmyt skrevs 2009 och att mycket har hänt inom forskningsområdet kost- och hälsa sedan dess. Jag ber er därför att ta hänsyn till att denna matmyt, liksom övriga, bygger på den kunskap vi hade om livsmedel, kost och hälsa år 2009 och att jag av hänsyn till att vi hela tiden lär oss mer och mer om dessa områden har bevarat matmyterna som jag skrev dem då. För aktuell forskning och dagens kostråd vill jag hänvisa till Livsmedelsverket samt till aktuella pålitliga studier om näringslära (nutrition) och hälsa som man bland annat kan söka på i databasen PubMed. Läs även gärna detta inlägg om källkritik och om vad man bör tänka på när man läser om ”nya rön” och ”senaste forskningen” i media – i synnerhet kvällspressen tolkar forskning lite som de vill och sällan rätt…

Myt:
Naturgodis är mycket nyttigare än vanligt godis. Därför är det perfekt att välja den sortens godis om man vill gå ner i vikt.

Sanning:
Om man baserar hur nyttigt ett livsmedel är på hur mycket energi(kcal) det innehåller, så är naturgodis inte alls mer nyttigt än vanligt godis. Faktum är att naturgodis ibland till och med innehåller fler kcal per 100 gram än vanligt godis. Om man vill gå ner i vikt så kan man således inte äta mer naturgodis än vanligt godis.

En fördel med detta är att om man tycker att vanligt godis är godare så kan man äta det istället för naturgodis utan att få dåligt samvete. En nackdel är att det är så svårt att hitta godis som faktiskt är nyttigt…

Men det bör nämnas att det är skillnad på godis och godis. Naturgodis i form av osaltade och orostade nötter är visserligen kaloririka, men de innehåller oftast bra fett som är enkel- eller fleromättat. Om man jämför med mjölkchoklad är därför nötter bättre då choklad är rik på mättat fett som inte är lika bra för oss. Samtidigt så innehåller mörk choklad annat som är hälsosamt, så att säga att man inte ska äta choklad tycker jag är fel.

Det naturgodis som inte består av osaltade och orostade nötter brukar innehålla en hel del socker och sämre fett. Den ”yoghurt” som nötter, frukt och kokos doppas i är exempelvis en sockerrik glasyr som innehåller syrliga smakämnen för att påminna om yoghurt.

Många torkade frukter som exempelvis mango och jordgubbar har sötats vid torkningen och innehåller också mycket socker. Det finns dock undantag, som exempelvis torkade aprikoser där socker inte har tillsats. Torkad frukt är naturligt sockerrik, så om det är socker man vill undvika så kanske man ska äta lite mindre torkad frukt, åtminstone av de sorter som är extra söta. När vi ändå är inne på torkad frukt bör det nämnas att bananchips inte är torkad banan utan sötad och friterad banan.

Min åsikt är att det är bättre att äta lite av sitt favoritgodis än att äta mycket av godis som man inte tycker lika mycket om, bara för att det är nyttigare. Om man får njuta av det man tycker bäst om så tror jag att man blir gladare och mår bättre. Så länge man inte äter stora mängder ofta, så kan de flesta äta godis och njuta av det utan dåligt samvete.

Om du är nyfiken på att läsa mer om vad naturgodis består av och deras energiinnehåll så kan du kika in på exempelvis Exotic snacks hemsida.

Trolig bakgrund till myten:
Det är lätt att tro att naturligt innebär nyttigt, vilket det kan göra. Samtidigt så har många föreställningar om att sådant som är nyttigt att äta automatiskt ger mindre energi(kcal), vilket kan vara en bakomliggande orsak till myten att naturgodis är så nyttigt.