Veckans matmyt: Man blir smal av att äta mycket fett

Jag ber er att vänligen observera att denna matmyt skrevs 2009 och att mycket har hänt inom forskningsområdet kost- och hälsa sedan dess. Jag ber er därför att ta hänsyn till att denna matmyt, liksom övriga, bygger på den kunskap vi hade om livsmedel, kost och hälsa år 2009 och att jag av hänsyn till att vi hela tiden lär oss mer och mer om dessa områden har bevarat matmyterna som jag skrev dem då. För aktuell forskning och dagens kostråd vill jag hänvisa till Livsmedelsverket samt till aktuella pålitliga studier om näringslära (nutrition) och hälsa som man bland annat kan söka på i databasen PubMed. Läs även gärna detta inlägg om källkritik och om vad man bör tänka på när man läser om ”nya rön” och ”senaste forskningen” i media – i synnerhet kvällspressen tolkar forskning lite som de vill och sällan rätt…

Myt:
Genom att äta en mycket fettrik kost med en ytterst liten andel kolhydrater blir man smal.

Sanning:
Precis som med allt annat när det gäller kosten så är lagom oftast bäst. Att äta en kost med stora mängder fett är i allmänhet inte bra för kroppen i längden, men det är inte heller en kost som enbart består av kolhydrater eller enbart protein. För att få i oss alla näringsämnen som kroppen behöver för att fungera optimalt bör vi äta varierat och försöka få i oss både kolhydrater, protein och fett vid varje måltid.

Dieter som nästan helt utesluter kolhydrater och till större delen består av fett kan i och för sig ge en viktminskning, men endast under förutsättningen att man får i sig mindre energi än vad man gör av med. En studie från i våras bekräftade det man inom nutritionsforskningen har vetat länge, nämligen att det sällan spelar någon större roll vilken diet man väljer när man vill gå ner i vikt. Så länge man äter mat som tillför kroppen mindre energi (kcal) än vad man gör av med så kommer man att gå ner i vikt.

Om man i första hand vill komma igång med en viktminskning så kan man för all del testa att gå på en diet med högt fett- och lågt kolhydratsinnehåll om man tycker att det passar en. Men man bör vara medveten om att man för att sedan hålla den nya lägre vikten måste äta annorlunda än man gjorde från början, annars kommer kilona snabbt tillbaka.

För en varaktig viktminskning behövs en livsstilsförändring som innebär att man försöker att äta varierat och lagom mycket mat och röra på sig. Sedan kan man alltid påbörja en viktnedgång med den diet man själv tycker om. Så länge dieten endast utgör ett första steg i viktminskningen och därmed pågår under en begränsad period kan man lika gärna välja en fettdiet som en kolhydratsdiet beroende på vad som fungerar bäst för en själv. Om man under en längre tid vill följa extrema dieter som utesluter vissa näringsämnen bör man dock göra det under övervakning från en läkare eller dietist.

Trolig bakgrund till myten:
Personer som vill gå ner i vikt vill oftast ha enkla lösningar och hoppar gärna på dieter som ska göra att de blir av med sina överflödiga kilon så snabbt som möjligt. Många människor tycker att mat rik på socker och/eller fett är gott, vilket är rent biologiskt betingat. Förr i tiden gällde det för människan att äta så mycket som möjligt när hon hade tillgång till mat för att på så sätt ha lager på kroppen som reserv att ta av när det kom perioder av svält. Genom att tycka om att äta fet och söt mat kunde människan lättare få i sig och lagra mycket energi när det fanns gott om mat.

Idag har åtminstone majoriteten av alla svenskar förmånen att inte behöva oroa sig för tider av svält, men kroppens förkärlek för söt och fet mat finns ändå kvar. Därför är det inte så konstigt att många väljer fettrika dieter när de vill gå ner i vikt eftersom det kan upplevas som en mindre uppoffring än att tvingas avstå från fet mat om man tycker om det. Om man tycker om maten man får äta när man följer en diet är sannolikheten att man håller fast vid dieten större. Det leder i sin tur till en viktminskning om man får i sig lite mindre energi än man gör av med. Detta gäller alltså oavsett vilken diet man följer. Fettdieter kan därför, liksom protein- och kolhydratsdieter bidra till att göra vissa individer smalare, men endast om de äter lagom mycket mat. Anledningen till att högfettsdieter har uppmärksammats mycket som effektiva viktminskningsmetoder är framför allt för att fett och viktnedgång låter som en osannolik kombination, vilket det bevisligen inte behöver vara.