Veckans matmyt: Kolhydrater är farliga

Jag ber er att vänligen observera att denna matmyt skrevs 2009 och att mycket har hänt inom forskningsområdet kost- och hälsa sedan dess. Jag ber er därför att ta hänsyn till att denna matmyt, liksom övriga, bygger på den kunskap vi hade om livsmedel, kost och hälsa år 2009 och att jag av hänsyn till att vi hela tiden lär oss mer och mer om dessa områden har bevarat matmyterna som jag skrev dem då. För aktuell forskning och dagens kostråd vill jag hänvisa till Livsmedelsverket samt till aktuella pålitliga studier om näringslära (nutrition) och hälsa som man bland annat kan söka på i databasen PubMed. Läs även gärna detta inlägg om källkritik och om vad man bör tänka på när man läser om ”nya rön” och ”senaste forskningen” i media – i synnerhet kvällspressen tolkar forskning lite som de vill och sällan rätt…

Myt:
Kolhydrater är farliga och man bör inte äta vare sig potatis, pasta eller socker.

Sanning:
Det här är en av de vanligaste matmyter jag har stött på när jag har träffat människor som vet att jag är kost- och friskvårdspedagog. När jag får frågan om denna myt stämmer blir alltid svaret detsamma: Kolhydrater är inte farliga för oss, men vi bör skilja på olika sorters kolhydrater.

De kolhydrater vi äter bryts ner i mindre beståndsdelar och används i kroppen på många olika sätt. Som exempel kan nämnas att hjärnans favoritbränsle är kolhydrater, vilket förklarar varför personer som bantar genom att äta extremt lite kolhydrater ofta upplever att tankeverksamheten blir lite trög. Vid muskelarbete använder kroppen i första hand kolhydrater som finns lagrade i muskelcellerna i form av glykogen, och för att hålla magen igång behöver vi äta fiber- och kolhydratrika livsmedel. Dessutom använder sig kroppen av kolhydrater till en mängd andra funktioner i kroppens celler.

Om man tränar mycket behöver man ofta äta mer mat, och därmed även mer kolhydrater, än om man är fysiskt inaktiv. Det beror på att man förbrukar mer energi och kolhydrater vid träning än om man sitter stilla. Efter avslutat träningspass är det även viktigt att få i sig kolhydrater så snabbt som går, bl a för att påskynda musklernas  återhämtningsprocess. Så som ni förstår är kolhydrater bra för oss, inte skadliga.

Kolhydrater finns i riklig mängd i framför allt olika slags mjöl och gryner, pasta, potatis, ris och nudlar. Enligt de Svenska näringsrekommendationerna bör 50-60 % av vårt energiintag komma från kolhydrater, och då framför allt från fiberrika livsmedel som  exempelvis fullkornspasta, råris och fullkornsbröd. Potatis är ett näringsrikt livsmedel som även det ger bra kolhydrater, även om det inte finns fullkornspotatis ;-).

Människan har ätit såväl potatis som pasta i flera hundra år och mått hur bra som helst av det. Tanken att vi plötsligt inte skulle kunna äta det känns därför ganska märklig tycker jag. Den enda mat som är direkt skadlig för oss människor att äta är sådant som vi är allergiska eller överkänsliga mot och mat som är rutten. Att man sedan kan uppleva att man mår mer eller mindre bra av att äta olika livsmedel är en annan sak, för oavsett om man gillar maten eller ej så är den inte direkt hälsovådlig.

Även livsmedel som vi bör äta mindre av, som godis, chips, kakor och glass innehåller mycket kolhydrater. Denna form av kolhydrater klarar vi oss dock utmärkt utan ur näringssynpunkt. Det betyder dock inte att socker och sockerrika livsmedel är farliga, bara att de innehåller mycket energi i förhållande till deras näringsinnehåll. Men att äta en kaka eller lite godis någon gång ibland kommer inte att göra dig överviktig, så länge din kosthållning är hälsosam i övrigt.


Trolig bakgrund till myten:

Många modedieter som Atkins, GI och LCHF förespråkar att vi bör äta mindre kolhydrater och mer fett. Jag misstänker att bakgrunden till myten att kolhydrater är farliga kommer ifrån att människor har läst om dessa dieter och tror att man blir överviktig av att äta kolhydrater.

Man bör dock ha i åtanke att dessa dieter framför allt riktar sig till överviktiga personer som vill gå ner i vikt. De Svenska näringsrekommendationerna anses vara motsatsen till dessa dieter och framställs ofta så i media. Dessa rekommendationer riktar sig dock till normalviktiga peroner som vill äta hälsosamt för att hålla vikten. Dieterna och rekommendationerna är således inte direkt jämförbara och borde egentligen inte ställas emot varandra på det sätt som de ofta gör i media.